Pure Excellence voor de hele serie!
Het programma van de New CF en New XF is compleet. DAF voegt nog eens 11
asconfiguraties toe aan de nieuwe range: acht 2-, 3- en 4-assige bakwagens en
drie 3- en 4-assige trekkers. De nieuwe trucks zijn tot 7% zuiniger, zijn
minstens 100 kilo lichter voor hogere laadvermogens, bieden de beste
prestaties en zijn af-fabriek voorzien van body attachment modules voor
kortere opbouwtijden. DAF biedt vol trots haar klanten daarmee een volledige
serie trucks die de nieuwe norm zet. Voor elke transporttoepassing de beste
oplossing op maat.
De belangrijkste kenmerken van de nieuwe trekker- en bakwagenconfiguraties:
- Tot 7% zuiniger
- Nieuwe ultra-compacte EAS
- Hogere laadvermogens van 100 tot 250 kilo
- Nieuwe elektro-hydraulisch gestuurde naloopas
- Nieuwe sleepas met dubbele montage
- Nieuw dubbelaangedreven tandem met naafreductie
- Nieuw lichtgewicht 4-asser mixer chassis
- Hoogste opbouwvriendelijkheid voor New CF en New XF bakwagens
- Nieuw en innovatief Battery Energy Monitoring (BEM) System
- Nieuwe PACCAR MX-11 en MX-13-motoren
- Nieuwste TraXon transmissie
- Hoogefficiënte achterassen
- Geavanceerde software functionaliteiten
DAF lanceerde aan het begin van de zomer de eerste versies van de New CF en
New XF voor het transport over de lange afstand. Nu brengt DAF een nieuwe serie
trekkers en bakwagens; voertuigen die niet alleen onderling een aantal gezamenlijke
noviteiten delen, maar ook unieke, nieuwe onderdelen hebben.
Tot 7% zuiniger
Alle nieuwe DAF trucks zijn onder meer tot 7% zuiniger, mede dankzij de naadloos
geïntegreerde en geheel nieuwe, innovatieve down speeding aandrijflijnen.
Ultra compacte EAS: extra opbouwmogelijkheden, extra laadvermogen
De nieuwe bakwagenchassis profiteren van de ultra compacte EAS, die DAF tegelijk
met de New CF en New XF onthulde. De EAS kan in zijn geheel – en dus als één
component – gedraaid worden gemonteerd tussen de eerste en tweede vooras (in de
8×4 FAD). Daardoor is het mogelijk om de vrije ruimte naar eigen behoefte te
gebruiken voor de montage van onder meer stempels, gereedschapsbakken of extra
(brandstof)tanks. De compacte EAS verhoogt het laadvermogen van elke nieuwe
truck met 50 kg.
Hoge laadvermogens van 100 tot 250 kilo
Tegelijk werd de nieuwe reeks bakwagens en trekkers uitgerust met de innovatieve
en zeer efficiënte aandrijflijnen. Dat geeft de DAF-klant in combinatie met het
aanmerkelijk lichtere uitlaatgasnabehandelingssysteem liefst 100 kilo extra
laadvermogen. In combinatie met de nieuwe assen en tandemsets, loopt de
gewichtsbesparing zelfs op tot 250 kg voor de CF FAD 8×4 voor bouwtoepassingen.
Nieuwe elektro-hydraulisch gestuurde naloopas
Een van de belangrijkste noviteiten binnen het uitgebreide leveringsprogramma van
de New CF en New XF is een nieuwe naloopas. Die is leverbaar op zowel trekkers
als bakwagens en zorgt voor maximale wendbaarheid.
De nieuwe naloopas kenmerkt zich door een volledig nieuw ontwikkeld EHS-
stuursysteem (Electric Hydraulic Steering). Dat is allereerst zo’n 30 kilo lichter voor
extra laadvermogen. Daarnaast is de besturing nog preciezer omdat de EHS op
basis van de snelheid én de wielbasis continu de optimale stuurhoek van de wielen
van de achterste as bepaalt. Dat voordeel komt vooral tot zijn recht bij het rijden in
SF 5001.05 (02.08)stedelijke gebieden en bij manoeuvreren. Doordat wrijvingsverliezen zijn
geminimaliseerd en omdat de stuurpomp alleen actief is als er gestuurd wordt, wordt
er een extra brandstofbesparing van 1% gerealiseerd.
Bij snelheden boven de 40 kilometer per uur, fixeert de as zich in de middenpositie.
Dat garandeert maximale voertuigstabiliteit en voorgroot de brandstofefficiency.
Verder telt de nieuwe stuurinrichting aanmerkelijk minder onderdelen. Dat komt de
robuustheid en de betrouwbaarheid van het systeem ten goede.
De nieuwe gestuurde naloopas wordt geleverd op 6×2 en 8×2 bakwagens en 6×2
trekkers.
De EHS wordt op de 6×2 CF en XF FAN aangevuld met een aangepaste luchtvering,
waardoor het chassis snel 90 millimeter kan zakken en 185 millimeter kan liften voor
het laden en lossen van onder meer wissellaadbakken.
Nieuwe sleepas met dubbele montage
Binnen het leveringsprogramma van DAF maakt verder een nieuwe sleepas met
dubbele montage zijn opwachting. Deze 10 tons sleepas kan – in stilstand –
gewichten tot 34 ton aan, wat bijvoorbeeld van belang is bij het laden en lossen van
zware containers. Door de nieuwe constructie wordt het eigengewicht met 25 kilo
gereduceerd. Samen met de overige gewichtsbesparingen die de New CF en XF met
zich meebrengen, zorgt dit voor een extra laadvermogen van in totaal 125 kilo.
DAF levert de nieuwe sleepas met dubbele montage op de 6×2 trekkers en
bakwagens, als ook op de 8×2 bakwagens.
Nieuw dubbelaangedreven tandem met naafreductie
DAF introduceert voor voertuigen die regelmatig off-road rijden een nieuw
dubbelaangedreven tandem met naafreductie (HR1670T). Deze as heeft een
compleet nieuw ontwikkeld aslichaam; goed voor een extra gewichtsbesparing van
zo’n 60 kilo.
Belangrijk voor een zo’n gunstig mogelijk brandstofverbruik is de beschikbaarheid
van nog snellere eindreducties (3.46, 3.61, 3.76:1). Deze maken het mogelijk om de
motor bij nog lagere toerentallen te laten draaien. Voor de laagst mogelijke
SF 5001.05 (02.08)operationele kosten zijn de intervallen voor het verwisselen van de olie in de nieuwe
tandemset verhoogd naar 3 jaar of 450.000 kilometer.
De nieuwe dubbelaangedreven tandem met naafreductie wordt geleverd op de 6×4
en 8×4 trekkers en bakwagens voor zware toepassingen. Speciaal voor het vervoer
van zand en grind levert DAF onverminderd de FAD 8×4 bakwagen met twee
gestuurde voorloopassen. Een nieuwe optie voor deze uitvoering is dat de SCR niet
in de verticale uitlaat is verwerkt, maar in de nieuwe EAS-unit die door zijn compacte
afmetingen in zijn geheel tussen de voorassen geplaatst kan worden. Dat scheelt
115 kilo én ruimte aan het chassis.
Lichtgewicht 4-asser mixer chassis voor het Continent
De in het Verenigd Koninkrijk ongekend populaire lichtgewicht CF FAD 8×4 Mixer
met een 19 tons single reductie (SR1132T) tandem en twee 7.1 tons voorassen, is
vanaf nu ook leverbaar op het Europese vasteland. Door optimalisatie van het
stuursysteem en de wielophanging én door toepassingen van schijfremmen en de
nieuwe, compacte EAS met verticale uitlaat, heeft deze ‘light weight’ uitvoering een
eigen gewicht van slechts 9.150 kilo. De CF FAD Mixer is daardoor nu de benchmark
in zijn klasse. Deze chassisvariant kan technisch belast worden tot 32 ton en is
leverbaar met de vernieuwde PACCAR MX-11-motor met vermogens van 270 tot 330
kW (370 tot 450 pk).
New CF en XF bakwagens: hoge opbouwvriendelijkheid
DAF heeft belangrijke vernieuwingen doorgevoerd aan de chassis voor een
ongekende opbouwvriendelijkheid van de vele nieuwe bakwagenvarianten. Daarbij
spelen nieuwe Body Attachment Modules (BAM) een belangrijke rol voor een snelle
plaatsing van onder meer een gesloten laadbak, zware laadkraan, kipper of container
afzetsysteem.
Het nieuwe en uitgebreide gatenpatroon in de achteroverhang van het chassis
vereenvoudigt de montage van bijvoorbeeld laadkleppen, kranen en gesloten
opbouwen. Ook is het nu eenvoudiger geworden om componenten te verplaatsen en
een trekhaakbalk of onderrijbeveiliging te monteren. Het nieuwe gatenpatroon
SF 5001.05 (02.08)bespaart daardoor kosten bij de opbouw en zorgt ervoor dat de truck sneller
inzetbaar is.
Innovatief Battery Energy Monitoring systeem
Een andere nieuwe innovatie is het Battery Energy Monitoring systeem van DAF,
kortweg BEM. Dit optionele systeem meet met behulp van een nieuw ontwikkelde
sensor de exacte ladingscondities van de accu, en houdt daarbij zelfs rekening met
omgevingsfactoren. Dat garandeert dat de truck altijd klaar is voor een volgende
opdracht.
Nieuwe PACCAR MX-11 en MX-13-motoren
Volledig in lijn met de DAF Transport Efficiency-filosofie, is er alles aan gedaan om
uit elke druppel brandstof maximale prestaties te halen. Zo werden de PACCAR
MX-11 en MX-13-motor volledig vernieuwd. Belangrijk uitgangspunt bij het
ontwikkelen van de nieuwe aandrijflijnen, was het verlagen van het motortoerental:
‘down speeding’. Een lager toerental verlaagt immers het brandstofverbruik. Tegelijk
werd het maximumkoppel van de PACCAR-motoren aanzienlijk verhoogd en is die
maximale trekkracht al beschikbaar bij een verbazingwekkende 900 toeren per
minuut.
Het vermogen van vrijwel elke aandrijflijn steeg met 7 kW/10 pk tot 14 kW/20 pk
terwijl het koppel van de nieuwe motoren met 50 tot 200 Nm werd verhoogd.
Bovendien past DAF in de New CF en XF ‘Multi Torque’ toe, waardoor in de hoogste
versnelling nog eens 100 Nm tot 150 Nm vrijkomt. Hierdoor is het mogelijk veel
langer in de hoogste versnelling te blijven rijden. Dat garandeert een zo’n laag
mogelijk verbruik en maximale souplesse.
Nieuwste TraXon: sneller en minder wrijving
De nieuwe MX-11 en MX-13 motoren zijn standaard gekoppeld aan de nieuwste
generatie TraXon geautomatiseerde versnellingsbakken. Deze hebben minder
wrijvingsverliezen, schakelen snel en ongemerkt op en biedt tijdens het rijden de
mogelijkheid te kiezen voor Standard Transport, Liquid Transport, Heavy Haulage en
Long Combination Vehicles (LCV). In de Construction uitvoeringen van de DAF CF
FAD, FAT (bakwagens) en FTT (trekker) krijgt de Traxon een additionele offroad
setting voor optimale schakelprestaties en koppelingsbediening in zwaar terrein.
Indien geactiveerd, schakelt de TraXon bij hogere toeren en extreem snel voor een
maximale tractie.
Geavanceerde softwarefuncties voor de aandrijflijn
Net als de New CF en New XF 4×2 voertuigen, hebben ook de nieuwe DAF multi-
assers een volledig nieuwe elektrische en elektronische architectuur. Deze kent een
nieuwe regelunit die onder andere de verschillende componenten van de aandrijflijn
geïntegreerd aanstuurt. Functionaliteiten zoals EcoRoll en Cruise Control zijn verder
uitgebreid. Hierdoor worden de rolafstanden van de truck enorm vergroot en kan op
internationale transportroutes het aandeel EcoRoll zelfs meer dan verdubbelen.
Hoogefficiënte achterassen
Onderdeel van die nieuwe, snelle aandrijflijnen, zijn de door DAF zelf ontwikkelde –
en gebouwde – achterassen. Er zijn nu snellere eindreducties beschikbaar tot 2,05:1.
Die maken het mogelijk met kruissnelheden van 85 km/h te rijden bij slechts 1.000 –
1.040 toeren per minuut, afhankelijk van de specificaties van de drijflijn. Bij de nieuwe
generatie achterasdifferentiëlen zijn kroonwiel en pignon geheel nieuw ontworpen
voor een optimale levensduur en efficiëntie en extreem lage geluidsniveaus. Door
gebruik te maken van olie met een lage viscositeit enerzijds en door toepassing van
lagere olieniveaus in de achterassen anderzijds, wordt de brandstofefficiency verder
vergroot. Daaraan dragen ook de wrijvingsarme wielnaaflagers bij.
Met de presentatie van nog eens acht 2-, 3- en 4-assige bakwagens en drie 3- en 4-
assige trekkers, is Pure Excellence nu de standaard voor DAF’s compleet
SF 5001.05 (02.08)vernieuwde leveringsprogramma. Pure Excellence belichaamt niet alleen de DAF
Transport Efficiency filosofie voor de laagste bedrijfskosten en de hoogste
voertuigbeschikbaarheid, maar onderstreept ook de onberispelijke bouwkwaliteit en
het ongeëvenaarde chauffeurscomfort van elke New CF, New XF – en de New LF.