Met de aflevering van twee Tatra Phoenix 4×4 trekkers zet Loven Tatra in Zuid-Oost Nederland en Westelijk Duitsland op de kaart.
Aan eigenrijder Ron Steenbakker en Transpo Nuth B.V. leverde Loven beide Tatra’s af.
Tatra klinkt exotisch, maar is het eigenlijk niet, de Tsjechen zijn bij DAF Trucks gaan winkelen voor de motoren en de cabines en bij ZF voor de transmissies. De rest van de aandrijflijn, buischassis, tussenbak en assen komen van eigen productie. Door de toepassing van deze moderne cabines, motoren en transmissies zijn de Tatra’s helemaal van deze tijd.
Ron Steenbakker
Eigenrijder Ron Steekbakker uit het Limburgse Nuth verruilde zijn, gebruikt gekochte, Iveco Strator 4×2 in voor een Tatra Phoenix 4×4, deze is gespoten in de kleuren van Steenbakker’s opdrachtgever Vossenberg in Brunssum. Achter de Phoenix hangt een 3-assige Schmitz stalen kuipkipoplegger.
Transpo Nuth B.V.
In het veelzijdige wagenpark van Transpo Nuth B.V. is de Tatra Phoenix de eerste 4×4 trekker naast de 4×2, 4×2 met hydraulisch aangedreven vooras en 6×2/4 trekkers. Transpo heeft achter de Tatra een 3-assige Langendorf aluminium kipoplegger met afdekkleppen gehangen.
Uitvoering
Beide trekker zijn uitgevoerd met een PACCAR MX-11 Euro 6 motor met een vermogen van 320 kW (435 pk), waaraan een ZF 16 traps AS-Tronic geautomatiseerde transmissie is gekoppeld. Bij de tussenbak is er een optie voor een terreinreductie, waardoor en nog meer trekkracht aanwezig is. De vooras is inschakelbaar en zowel de voor- als ook de achteras zijn voorzien van dwarssperren. Uniek aan de Tatra is het buischassis met onafhankelijke wielophanging gecombineerd met luchtvering. Deze laatst zorgt ervoor dat de auto’s niet meer met ‘O-benen’ op de weg rijden als ze leeg zijn. Het nadeel van deze constructie is echter dat de luchtvering niet handmatig te regelen is.
Met een 9 tons vooras en een 11,5 tons achteras is de Phoenix goed voor een wettelijk totaalgewicht van 20 ton. Het maximaal totaalgewicht van de samengestelde combinatie is 50 ton.
Door de relatief lange wielbasis van 3.900 mm en de luchtgeveerde onafhankelijke wielophanging is het een plezier om met de Tatra’s op slechte wegen te rijden, in combinatie met de 16 traps ZF AS-Tronic heeft de chauffeur een zeer comfortabel en terreinvaardig voertuig!
Deze 4×4 aangedreven trekker met een enkele reductie achteras is een interessant alternatief voor trekkers met een hydraulisch aangedreven vooras, maar in combinatie met een (widespread) gestuurde trailer ook een alternatief voor 10×4 of 10×6 kippers.
Loven
De geschiedenis van Loven gaat terug naar de 19e eeuw, ooit begonnen als smederij en opgebouwd naar de tegenwoordige vertegenwoordiging van onder andere DAF Trucks, GINAF, Tatra, Wielton, Palfinger. Naast de hoofdvestiging in Heerlen heeft Loven ook een vestiging in Helmond en in het Duitse Düren. In dit najaar start men met de nieuwbouw in het Duitse Eschweiler.
Op dit moment heeft Loven nog één soort gelijke Tatra Phoenix 4×4 trekker op voorraad staan, daarnaast staat er een Phoenix 6×6 widespread met Epsilon Z-kraan en drie zijdige kipper en een 8×6 widespread kipper voor demodoeleinden op bestelling, hierover binnenkort meer!
Tevens is er al er al een 50 tons 10×8 kipper verkocht! En daarmee gaat Loven Tatra nog meer op de kaart zetten, juist op het moment dat er een belangrijke fabrikant in het 10×8 segment de productie heeft afgeblazen!
Voor een uitgebreide fotoreportage van beide Tatra’s: KLIK HIER
Bron: Bouwmachineweb