Loven is uw partner in duurzaam wegtransport. Wij bieden een compleet gamma aan elektrische trucks van DAF en GINAF inclusief de benodigde oplaadsystemen. Onze adviseurs staan bovendien voor u klaar met advies over het verduurzamen van uw wagenpark.

De ontwikkeling van elektrische vrachtwagens, ook wel e-trucks genoemd, heeft de afgelopen jaren een enorme versnelling doorgemaakt. Inmiddels bieden elektrische trucks een volwaardig alternatief voor verschillende toepassingen zoals “zero emission” distributie in stadscentra met strenge emissierichtlijnen. Bij Loven volgen we deze ontwikkelingen nauwgezet en investeren we doorlopend in kennis en middelen zodat we onze klanten kunnen voorzien van de beste service en advies. Nu en in de toekomst!

Next Generation DAF Electric

Going Green. Going Smart. Going Ahead.

DAF is koploper op het gebied van elektrisch aangedreven vrachtwagens. Zo was DAF de eerste Europese truckfabrikant die een volledig elektrische trekker op de markt bracht: De CF Electric voor supermarktdistributie en regionaal transport. Inmiddels biedt DAF een complete reeks aan batterij-elektrische voertuigen aan op basis van de XF, XD en XB.

Nieuwste generatie batterijen

DAF past in alle elektrische trucks LFP-batterijen (Lithium Ferro Phosphate) toe. Deze batterijen zijn duurzamer omdat ze geen kobalt of magnesium bevatten. Bovendien zijn ze beter stapelbaar waardoor ze minder ruime in beslag nemen. Ook garandeert de chemische samenstelling van de batterij maximale thermische veiligheid. DAF geeft maar liefst 6 jaar garantie op deze batterijen.

Bekijk alle elektrische DAF modellen

GINAF Durable E-trucks

Bewezen ervaring

GINAF is een bekend merk op de Nederlandse truckmarkt. In zijn 70-jarige geschiedenis introduceerde GINAF veel baanbrekende technologieën. De laatste innovaties op het gebied volledig elektrische rijden maken GINAF een koploper op het gebied van E-trucks.

GINAF begon meer dan 10 jaar geleden met de bouw van waterstof- en volledig elektrische vrachtwagens. Al deze vrachtwagens zijn nog onderweg, en de lessen die uit deze programma’s zijn getrokken maken GINAF een zeer ervaren duurzame vrachtwagenbouwer.

Klaar voor emissieloze distributie

GINAF ontwikkelt, produceert en levert volledig elektrische trucks onder de naam GINAF Durable DuraTruck. Deze voertuigen vervullen de transportbehoefte voor het binnenstedelijk en regionaal vervoer. Van 7T tot 24T GVW en met een actieradius van 105 tot 300 kilometer. De gemiddelde laadtijd bedraagt 2 tot 9 uur voor een volle accu.

Van bakwagen tot veegmachine en bestelbus. Een elektrisch aangedreven GINAF is emissieloos, stil en veilig. De chauffeur rijdt voortaan ontspannen, volledig automatisch en in een stille werkomgeving.

Andere merken

Loven maakt het mogelijk om bestaande nieuwe of gebruikte vrachtwagens te laten ombouwen tot een elektrisch voertuig. Zo kan bijvoorbeeld een Mercedes Atego worden omgebouwd tot volledig elektrisch aangedreven truck.

We werken hiervoor samen met onze partner GINAF.

Maatwerk oplossingen

Bij Loven staan de wensen van de klant altijd centraal. Onze adviseurs denken graag mee over mobiliteits-oplossingen die het beste aansluiten op jouw specifieke behoeften.

In onze werkplaats kan een elektrische truck daarom worden uitgerust met alle denkbare opties en accessoires. Daarnaast is het mogelijk om, in samenwerking met onze partners, een voertuig op maat te ontwikkelen en bouwen.

Aangepaste regelgeving en subsidies in 2025

Wat verandert er in 2025?

In 2025 worden in 18 Nederlandse steden zero-emissiezones ingevoerd. Dit zal tot 2030 stapsgewijs uitgebreid worden naar 29 steden in Nederland. Binnen deze zones zijn overgangsregels voor bestaande diesel trucks van kracht. Hierbij telt de leeftijd van de trekker of bakwagen als uitgangspunt.

Algemene regel voor vrachtwagens in categorie N2/N3:

  • Bakwagens met een datum eerste toelating van 1-1-2017 t/m 31-12-2019 hebben tot 1-1-2028 toegang
  • Bakwagens met een datum eerste toelating van 1-1-2020 t/m 31-12-2024 hebben tot 1-1-2030 toegang
  • Trekkers met een datum eerste toelating van 1-1-2017 t/m 31-12-2024 hebben tot 1-1-2030 toegang
  • Nieuwe vrachtwagens op fossiele brandstof met een datum eerste toelating vanaf 1-1-2025 zijn in het geheel niet meer welkom.

Subsidieregelingen in 2025

Omdat de overheid zich bewust is dat een Zero-Emissie voertuig een meerprijs heeft ten opzichte van een fossiele uitvoering, kunt u een beroep doen op de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks, oftwewel AanZET. De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van het type voertuig dat u wilt aanschaffen en van uw bedrijfssituatie, en kan oplopen tot maximaal € 115.200.

Vanaf 28 januari 2025 is de AanZET-subsidie voor Zero-Emissie voertuigen weer aan te vragen. De aanvraagperiode sluit op vrijdag 7 februari 2025. Er is in totaal € 35.300.000 beschikbaar. In voorgaande jaren was het subsidie-budget binnen een aantal dagen overschreden. Het is daarom ook verstandig om te zorgen dat u tijdig klaar bent voor de aanvraag. Vanuit Loven-Trucks kunnen wij u hiermee helpen.

Wij adviseren u graag!

Bent u benieuwd of uw onderneming in aanmerking komt voor de AanZET subsidie? Of heeft u hulp nodig bij de aanvraag? Neem dan contact op met onze Zero-Emissie specialist Dirk-Jan Meulenkamp op 0492-540112 / 06-10303985. Of gebruik het contactformulier onderaan deze pagina.

Bezoek de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voor meer informatie over de AanZET regeling: Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks op RVO.nl

Laadstations voor elektrische trucks

Loven biedt een assortiment vaste en mobiele laadstations aan met vermogensniveaus van 20 kW tot 360 kW. Deze opladers zijn ontworpen om onder alle omstandigheden probleemloos elektrische trucks en andere bedrijfsvoertuigen op te laden.

Vaste laadstations

De PACCAR-laders van 120 kW en 180 kW zijn ontworpen voor snelladen en zijn ideaal voor wagenparken waarbij elektrische voertuigen op meerdere routes of in meerdere diensten worden ingezet. De 180kW-lader levert het vermogen om de meeste typen trucks in minder dan drie uur op te laden.

De krachtigste uitvoering is de PACCAR-lader van 350 kW, een ultrasnelle oplossing die voertuigen kan opladen in minder dan twee uur. Het is ook mogelijk om twee voertuigen tegelijkertijd op te laden.

Mobiele laadstations

De mobiele laders van PACCAR zijn leverbaar met een vermogen van 24 kW tot 40 kW voor maximale flexibiliteit. Deze Mobiele laders zijn ideaal voor hulp bij pech of in werkplaatsen waar maximale flexibiliteit nodig is voor de laadinfrastructuur.

Laderkeuze

Het vinden van de perfecte oplader die past bij wat je nodig hebt, kan behoorlijk ingewikkeld en tijdsintensief zijn. Ben je op zoek naar een krachtige snellader, of is een langzamere, mobiele oplaadoplossing meer iets voor jou? Hier krijg je snel een duidelijk overzicht van de opladers die goed bij jouw bedrijf passen. Voor meer informatie en persoonlijk advies kun je altijd contact opnemen met onze Zero-Emissie specialist.

*CM = ChargeMax
*PC = PowerChoice

Heeft u vragen voor onze adviseurs?

Heeft u nog vragen? Onze specialisten op het gebied van elektrische trucks adviseren u graag. Laat uw contactgegevens achter en wij nemen snel contact met u op.

Loven Heerlen

Marcel Lemmens

Verkoopadviseur trucks

Loven Helmond

Headshot van Dirk-Jan Meulenkamp
Dirk-Jan Meulenkamp

Verkoopadviseur trucks