Eind 2017 hadden we de gelegenheid om de Tatra Phoenix 8×6 widespread nader te bekijken en te rijden. Echter op dat moment was deze nog als chassis-cabine en stond op het punt om naar kipperbouwer AJK te gaan. Nu is de demo klaar en hebben wij deze opgehaald bij Tatra dealer Loven in Helmond.
Om met de deur in huis te vallen, de door ons gereden Phoenix is inmiddels gedateerd, Tatra gebruikt vanaf april 2018 de nieuwe DAF CF cabines, de nieuwe PACCAR Euro 6 multi-torque motoren en de ZF TraXon geautomatiseerde versnellingsbak. Ook heeft men van de stuurassen het wettelijk draagvermogen kunnen verhogen van 10 naar 11,5 ton.
Phoenix 8×6 widespread
De door ons gereden Tatra betreft een Phoenix 8×6 widespread, voorzien van een 460 pk sterker PACCAR MX13 Euro 6 motor met een hieraan gekoppelde ZF 16 AS-Tronic geautomatiseerde transmissie. De eerste, tweede en vierde as zijn fuseegestuurd en voorzien van brede Barum 445/65R22,5 banden. Op de starre as zijn Barum’s met de maat 13R22,5 gemonteerd.
Bij het wegrijden merkt men direct dat de ZF bak ‘onderzoekt’ of de auto geladen is, hij rijd weg in de tweede versnelling en trekt deze wat hoger in de toeren door, voordat deze overschakelt. Als de bak dan in de gaten heeft dat de auto leeg is, schakelt hij mooi binnen het groene gebied op de toerenteller over naar de volgende stap. Ondanks dat de drie aangedreven assen (1, 3 en 4) beschikken over naafreductie, is de auto voorzien van een lange overbrengingsverhouding, waardoor de motor slechts 1.250 omw/min draait bij 84 km/u.
Ondanks dat we leeg zijn, rijden we comfortabel over de weg, dit dankzij de luchtgeveerde assen met onafhankelijke wielophanging en drempels…die strijkt een Tatra vlak! Bij een inhaalmanoeuvre op de autosnelweg, merken we hoe koersvast de auto stuurt, want de laatste as, is voorzien van een snelheidsafhankelijk VSE stuursysteem, dat ook handmatig te blokkeren is. Dit laatste is ideaal voor asfalttransport.
Over de weegbrug
Bij Overslagbedrijf Haven Born, onderdeel van Leenaerts Born, gaan we leeg over de weegbrug en worden de assen gewogen. Daarna gaan we laden, deze 8×6 is nog voorzien van een 10 tons vierde as, deze is bij de nieuwe uitvoering 11,5 ton. Bij de leverbare 8×8 versie zijn zelfs de voorassen goed voor 11,5 ton per stuk. Dus ook met een Tatra kan men een echte 46 tons 8×8 leveren…af fabriek!
De Hyundai HL970 wiellader van Leenaerts belaad circa 25,8 ton gebroken puin, iets te veel voor deze auto, maar we kunnen nu wel de aslasten meten. De lading is precies in het midden in de AJK kipper geladen. We zien dat we op de twee voorassen iets te kort komen en op de laatste twee assen iets te veel hebben. Als de chauffeur in de praktijk een beetje oplet met beladen, en er voor zorgt dat er iets meer naar voren word geladen, dan kunnen de aslasten 100% worden benut.
Aslasten
Wettelijk | Wettelijk | Leeg | Geladen | |
As 1 | 10.000 kg | Vanaf april | 5.080 kg | 8.740 kg |
As 2 | 10.000 kg | 2018 | 5.480 kg | 9.480 kg |
As 3 | 11.500 kg | 4.000 kg | 13.680 kg | |
As 4 | 10.000 kg | 11.500 kg | 3.040 kg | 11.500 kg |
Totaal | 41.500 kg | 43.000 kg | 17.600 kg | 43.400 kg |
Ook beladen rijd de Phoenix stabiel, de luchtvering zorgt er voor dat de auto niet echt overhelt in de bochten. Als men niet beter wist, zou men denken dat hier een hydropneumatisch veersysteem onder gemonteerd is. Door het ontbreken van dit systeem zal de chauffeur er wel voor moeten zorgen dat men enigszins recht staat tijdens het kippen. Ook hier helpt de onafhankelijke wielophanging weer mee, als één wiel in een kuil of op een bult staat blijft de auto makkelijker recht staan dan een gewone bladgeveerde kipper.
8×6 of 8×8?
De gereden Phoenix heeft een 8×6 configuratie, hierbij is de tweede stuuras niet aangedreven, persoonlijk zouden wij voor de 8×8 configuratie kiezen, want de tweede as is namelijk ook niet liftbaar en zorgt in het terrein voor weerstand.
De Tatra Phoenix is uitgebreid te configureren, zo heeft men de keuze uit:
-DAF CF dag- en slaapcabines
-PACCAR MX 11 en MX 13 motoren tot 530 pk
-ZF TraXon (geautomatiseerde) of EcoSplit (handgeschakelde) transmissie of Allison volledige automaat
-Tussenbak met en zonder terreinreductie
-Continue of inschakelbare voorwielaandrijving
Voor Nederland heeft men enkele configuraties samengesteld:
-4×4 trekker met 20,5 ton totaalgewicht
-6×6 widespread kipperchassis met 33 of 34,5 ton totaalgewicht
-8×6/8×8 widespread kipperchassis met 43 of 46 ton totaalgewicht
-10×6/10×8/10×10 widespread kipperchassis met 50 ton totaalgewicht
Door de toepassing van het unieke buischassis, is Tatra nagenoeg in staat om iedere asconfiguratie te bouwen. Zo leverde de Tsjechische fabrikant onlangs een Phoenix 8×8 met vier gestuurde assen naar Zwitserland en voor de opbouw van een boorinstallatie een 16×8.
Dat Tatra met de Phoenix een succesnummer heeft, bewijzen de verkoopaantallen wel. In 2016 produceerde men meer dan 1.300 trucks, waarvan het overgrote deel voor de rekening van de Phoenix komt.
Tatra Nederland
In Nederland hebben zich de gezamenlijke Tatra dealers de handen in mekaar geslagen en samen Tatra Nederland gevormd. Deze bestaan uit Truckland, Sent-Waninge, Pals, ESA Trucks en Loven Trucks, hiermee is het dealernetwerk nagenoeg landelijk dekkend. Alle dealers zijn DAF dealers en dus grotendeels vertrouwd met de gebruikte componenten. Vanuit Tatra zullen ze verder ondersteund worden voor het onderhoud aan de unieke aandrijflijn in het buischassis.
Tatra-DAF-GINAF
Tatra vormt een welkome aanvulling voor veel dealers op hun dealerschap van DAF en GINAF. DAF bouwt immers geen voorwiel aangedreven voertuigen en ook geen widespread asopstellingen. En nu dat GINAF heeft besloten om geen mechanisch aangedreven voorassen op de 6×6, 8×6, 8×8 en 10×8 te bouwen, vult men met Tatra perfect aan.
Naar de TKD
Tatra Nederland neemt ook deel aan de TKD, men zal met vier auto’s aanwezig zijn, twee statisch op de stand en twee in de zandbaan. Wij van BouwmachineWeb raden U zeker aan om bij de demochauffeurs plaats te nemen, want het rijden met een Tatra is een hele positieve beleving!
https://bouwmachineweb.com/reportages/impressies/rij-impressie-tatra-phoenix-8×6-widespread