Alle soorten vrachtwagens
Diverse soorten vrachtwagens worden ingezet voor allerlei vormen van groot transport. Dit kan gaan om een vrachtwagen die vanaf een distributiecentrum van een winkelketen het gehele land doorrijdt om filialen te bevoorraden tot vrachtauto’s voor transport van bouwmaterialen naar een bouwwerf. Hoewel de meeste soorten vrachtwagens er ongeveer hetzelfde uitzien, kan de functie van de vrachtwagen verschillen. Niet alle vrachtwagens zijn geschikt voor alle soorten vrachtvervoer. Voor specifiek vrachtvervoer moet ook een specifieke soort vrachtwagen ingezet worden. Welke soorten vrachtwagen zijn er allemaal?
Tip: tweedehands vrachtwagens kopen
Uiterlijke kenmerken soorten vrachtwagens
Hoewel de meeste vrachtwagens in Europa op elkaar lijken, zijn er wel verschillen. Het meest in het oog springende verschil is de plaatsing van de cabine. Er is dan ook onderscheid te maken tussen een torpedofront vrachtwagen en een frontstuur vrachtwagen. Een torpedofront vrachtwagen is een vrachtwagen met een lange neus met hieronder de motor. Achter de neus bevindt zich de cabine met de chauffeur. De torpedofront vrachtwagen was het eerste model vrachtwagen. In Europa komt het type torpedofront sporadisch nog voor, in Noord-Amerika nog vrij veel. Vrijwel alle vrachtwagens zijn tegenwoordig van het type frontstuur. De cabine bevindt zich hier boven de motor. De chauffeur heeft geen neus voor zich en heeft zo een goed overzicht over de weg. Om toch gemakkelijk bij de motor te komen bij een frontstuur vrachtwagen, zijn veel cabines kantelbaar.
Distributievrachtwagens
De meest geziene vrachtwagens op de openbare weg zijn distributiewagens. Dit zijn vrachtwagens die voorzien zijn van een gesloten laadbak voor het vervoer van allerlei soorten goederen. De gesloten laadbak uit metaal wordt vaak gebruikt voor transport voor het bevoorraden van de detailhandel. Een gesloten laadbak kan ook bedekt zijn met een zeil. Dit heeft als voordeel dat het zeil aan de zijkanten weggeschoven kan worden en dat goederen vanaf de zijkant uit de vachtwagen getild kunnen worden. Een distributievrachtwagen kan ook bestaan uit een truck zonder een gesloten bak. De truck fungeert dan als een trekker van een oplegger met een gesloten laadbak en vormt zo een vrachtwagencombinatie.
Containervrachtwagens
Een containervrachtwagen, ook wel eens een bulkvrachtwagen genoemd is een vrachtwagen met een gesloten opbouw in de vorm van een tank. In de tank worden dan bulkgoederen vervoerd. Denk hierbij aan meel, suiker, en diverse levensmiddelen-poeders. De grootte van de tank is meestal tussen de 35 en 60 m³ en zijn meestal van aluminium. Dit zorgt ervoor dat de tank relatief licht in gewicht is. In sommige gevallen kan de tank ook van staal zijn. Van de tank is te onderscheiden de onderlosser en de achterlosser. Een tank met onderlosser heeft een verdeling in de tank met diverse compartimenten, die per compartiment van onderen geopend kunnen worden om de bulkvracht te lozen. De tank hoeft dan niet gekiept te worden. Een achterlosser is voorzien van een opening aan de achterzijde. De tank wordt dan achterover gekiept waardoor er gelost kan worden.
De tankvrachtwagen
De tankvrachtauto lijkt op de containervrachtwagen, maar de lading in de tank bestaan uit gevaarlijke vloeistoffen of gas, zoals olie en brandstof. De vloeistof wordt met behulp van een pomp uit de tank gepompt. De tank moet ook aan strenge wettelijke eisen voldoen, zoals thermische isolatie. De meeste tankvrachtwagens zijn geen onderdeel van een de vrachtwagen zelf, maar bestaan uit een trekker met een tankoplegger.
Kiepvrachtwagens
Kiepvrachtwagens zul je veel tegenkomen in de bouwwereld. Op de achterzijde van de vrachtwagen staat een laadbak die aan de bovenzijde open is. Meestal wordt er zand in vervoerd, maar ook puin, grind of afval. Wanneer de inhoud gelost moet worden, wordt onder hydrologische druk de laadbak achterover gekiept, waardoor de lading gelost wordt. Een kiepvrachtwagen kan zelf een laadbak vervoeren, maar het is ook mogelijk om een aanhangwagen met een laadbak te trekken.
Langere en zwaardere vrachtwagencombinatie (LZV)
Vrachtauto’s mogen in Nederland een maximale massa van 50 ton hebben en een lengte van 18,75 meter. LZV zijn soorten vrachtwagen met een zwaardere massa tot 60 ton en een lengte van maximaal 25,25 meter. De LZV mag niet zomaar over alle wegen rijden. Het is alleen de bedoeling dat een LZV rijdt van en naar een industriegebied. De route mag alleen afgelegd worden over speciaal vrijgegeven wegen door de Rijksdienst voor Wegverkeer. Een LZV bestaat meestal uit een vrachtwagen met een eigen laadbak en die tegelijkertijd één of meerdere aanhangers met een laadbak trekt. Zeer groot verkeer wordt ook wel eens exceptioneel transport genoemd. De afmetingen en het gewicht van de lading overtreedt alle wettelijke eisen. Dit vervoer mag alleen de weg op als er een vergunning is afgegeven en meestal ook met transportbegeleiding.