Een vrachtwagen afleveren waarvan we weten dat hij aan de wensen van onze klant voldoet, dat is wat ons trots maakt. Wij maken hierin geen onderscheid in nieuwe of tweedehands vrachtwagens. Iedere vrachtwagen die wij leveren voldoet aan een hoge kwaliteitsnorm en aan de wens van onze klant. Wij zijn in staat om jouw vrachtwagen helemaal te maken zoals jij dit wilt. Dat is waarin wij ons onderscheiden van onze concurrenten.


Vrachtwagen

De vrachtwagen, ook wel vrachtauto genoemd of in het Engels truck, wordt in Nederland en Europa veel gebruikt voor het transporteren van grote hoeveelheden goederen. De afmetingen, zwaarte en het gewicht van de vervoerde vracht zijn in EU-verband geharmoniseerd. Dit houdt in dat als een vrachtwagen voldoet aan alle gestelde EU-regels, deze toegelaten moet worden in alle landen van de Europese Unie. Wel kunnen per EU-lidstaat enkele uitzonderingen gelden.

De geschiedenis van de vrachtwagen

De allereerste vorm van een vrachtwagen werd in 1856 al op de markt gebracht. Hij leek nog in de verste verte niet op de huidige vrachtwagens, want hij werd aangedreven op een stoommachine. Het was pas nadat de auto op de markt kwam dat ook vrachtwagens meer geïnnoveerd werden. Het Britse vrachtwagenmerk Foden noemt zich de oudste vrachtwagenfabrikant ter wereld met vrachtwagens die reden op benzine en stoom. Ook het Tsjechische Tatra was er in 1893 al vroeg bij met de eerste benzinevrachtwagens. De bekende vrachtwagenfabrikant MAN was in 1915 het eerste merk dat een dieselvrachtwagen op de markt bracht. Sindsdien worden de meeste vrachtwagens aangedreven op diesel. Dit had namelijk als voordeel dat diesel goedkoper was en het de bedrijfskosten kon drukken. Vandaag de dag staan vooral schone motoren in de belangstelling. De vernieuwingen in de vrachtwagenwereld gaan dus voort met de eerste elektrisch aangedreven vrachtwagens.

Torpedoneus of frontstuur

De vrachtwagens die over de Europese wegen rijden zien er op wat kleine verschillen na, ongeveer hetzelfde uit. Kenmerk hierbij is dat ze meestal van het type frontstuur zijn. Dit houdt in dat de cabine met de chauffeur zich boven de motor bevind. Dit heeft als voordeel dat de chauffeur meer overzicht over de weg heeft en er is meer ruimte om vracht te vervoeren. Vooral toen de kantelbare cabine werd ingevoerd, werd het type frontstuur de norm. In de beginjaren van de vrachtwagen was juist het type torpedofront de norm. Hierbij ligt de motor in de neus aan de voorzijde, met hierachter de cabine met chauffeur. Torpedofront types zie je in Europa niet zo veel. In Noord-Amerika daarentegen zijn veel vrachtwagens nog van het type torpedofront. Ook al zijn de meeste vrachtwagens van het type frontstuur, er is op basis van het type vracht en de bepaalde functies wel een onderscheid te maken tussen verschillende soorten vrachtwagens.

Wettelijke vereisten voor vrachtwagens

Een voertuig mag een vrachtwagen genoemd worden als deze een totale massa heeft van 3.500 kilogram of meer. In de Europese Unie geldt een maximum gewicht van 40 ton. Hierop heeft de Benelux een uitzondering gekregen. In België en Luxemburg geldt een maximumgewicht van 44 ton en in Nederland een maximum van 50 ton. Ook de afmetingen zijn wettelijk vastgelegd. Zo mogen vrachtauto’s niet hoger zijn dan 4 meter en niet breder dan 2,5 meter. Vrachtwagens mogen een maximale lengte hebben van 12 meter. Wanneer de vrachtauto een combinatie vormt met een aanhangwagen, dan geldt een maximum lengte van 18,75 meter. Hoewel een gewicht van 40 ton het maximum is, mogen zwaardere vrachtwagens ook de weg op. Deze vorm van vervoer wordt uitzonderlijk vervoer of exceptioneel transport genoemd en een vergunning is dan vereist. Vaak is transportbegeleiding dan ook nodig.

De tachograaf in vrachtwagens

In de Europese Unie worden hoge eisen gesteld aan de arbeidsomstandigheden en veilig wegverkeer. Omdat vrachtwagenvervoer altijd een groter risico is dan autotransport, is de tachograaf ingevoerd. De tachograaf registreert de rij- en rusttijden van de chauffeur en de rijsnelheid. In 1985 werd op Europees niveau de analoge tachograaf ingevoerd. Vrachtwagen kopen nieuw? Alle nieuwe vrachtwagens vanaf 2006 moeten verplicht voorzien worden van een digitale tachograaf. In tegenstelling tot de analoge tachograaf, bestaat dit niet meer uit een schijf, maar uit een pasje. Wanneer de chauffeur onderweg gecontroleerd wordt door overheidsinstanties, dan wordt de tachograaf uitgelezen en kan er gezien worden of de chauffeur zich aan de rijtijdenwet houdt. Wanneer dit niet het geval is, volgen er al snel hoge boetes.

De aanhangwagen

Er zijn vrachtwagens die voorzien zijn van zowel een cabine en een ruimte om vracht te vervoeren, maar ook vrachtwagens die enkel bestaan uit een cabine. Dit type vrachtauto wordt ook wel een trekker genoemd, niet te verwarren met een tractor. De vrachtwagen trekker heeft als doel om een aanhangwagen of een oplegger te trekken. In combinatie met een oplegger wordt dit ook wel een vrachtwagencombinatie genoemd. Op de trekker is een koppelschotel geïnstalleerd. Dit is een schotelvormige plaat, met hierin een sleuf dat open en gesloten kan worden. De aanhangwagen of oplegger is aan de onderzijde voorzien van een zogenaamde kingpin. De kingpin wordt in de sleuf van de koppelschotel geschoven voor een koppeling tussen oplegger en trekker. Hiervoor hoeft de chauffeur alleen de vrachtwagen trekker met een openstaande koppelschotel onder de oplegger te rijden. De kingpin zal hier automatisch inschuiven. Daarna moet de stroomkring en de remleidingen aangekoppeld te worden en de combinatie kan de weg op.

Het gevaar van de dode hoek

Bij vrachtwagens is er vaak het probleem van de dode hoek. De chauffeur heeft omdat hij of zij hoog zit wel goed overzicht aan de voorzijde, maar dit kan ook een nadeel zijn. Er is minder overzicht voor het lagere verkeer aan de zijkanten en aan de achterzijde. Voor zowel de chauffeur van de vrachtauto als het overige verkeer is het vooral bij verkeerslichten en het afslaan goed uitkijken. Ondanks het gebruik van dode hoekspiegels gebeuren er toch nog regelmatig ongelukken. In de meeste gevallen gaat het dan om een ongeval tussen een vrachtauto en een fietser. Er wordt hier door transportbedrijven tegenwoordig wel veel aandacht aan besteed, zodat ook nieuwe technieken, zoals camera’s in de vrachtwagen hun intrede doen.

Meer over vrachtwagens