De Loven Groep is al meer dan 90 jaar actief in transport en mobiliteit en is uitgegroeid tot een van de grootste en modernste totaalaanbieders in de truck- en trailermarkt van Limburg en het oostelijke deel van Noord-Brabant met ca. 150 medewerkers. In die hoedanigheid is Loven een synoniem voor mobiliteit op zijn breedst. Van het kleinste onderdeel tot een 50 ton’s 8×4 DAF en alles wat er tussenin zit: bij Loven ‘hebben’ ze het. Naast verkoop en 24-uurs serviceverlening is de onderneming als full service provider eveneens actief in het leveren van een uitgebreid scala aan voertuig gerelateerde diensten.

In Heerlen, Düren, Maastricht en Helmond kunt u terecht voor:

  • Alle onderhoudswerkzaamheden aan uw bedrijfswagen, oplegger of mobile laadkraan;
  • Alle DAF onderdelen kunnen, dankzij het uitstekende logistieke netwerk van DAF Nederland, binnen 24 uur geleverd worden;
  • Groene onderdelen;
  • Alle (schade)herstel werkzaamheden kunnen in onze eigen spuiterij / constructiewerkplaats uitgevoerd worden;
  • Financiering van een nieuwe of gebruikte bedrijfswagen, oplegger of kraan hebben wij voor iedereen een passende financiering. Indien gewenst compleet met verzekering;
  • Reparatie- en onderhoudscontract;
  • Een team van enthousiaste medewerkers

Van kleine smidse tot een bloeiende onderneming met verschillende vestigingen

Sterk in PK’s sinds 1920

Mijn opa begon destijds in Heerlen zijn eigen bedrijfje. Een kleine smidse, die zou uitgroeien tot een bloeiende onderneming met verschillende vestigingen in de regio en met zo’n 110 medewerkers. Wat begon als ‘L. Loven Hoef- en Wagensmederij’ is nu een organisatie die onder de naam ‘Loven Beheer Groep’ zeven vennootschappen in Hoensbroek, Heerlen en Helmond vertegenwoordigt.
We hebben dit bereikt dankzij de inspanningen van mijn opa, mijn vader en oom Wim, maar vooral ook door het enthousiasme en de inzet van al onze medewerkers.

Dat zijn de mensen waar onze klanten in de praktijk van alledag mee te maken krijgen en die er voor zorgen dat gemaakte afspraken worden nagekomen. Aan hun vakbekwaamheid en kennis hebben we dit jubileum te danken. En last but not least zijn er natuurlijk onze klanten, die ons gedurende al die jaren hun vertrouwen hebben gegeven en waaraan ons bedrijf zijn bestaansrecht ontleent.

Leo Loven jr.

De smederij

Het is een koude en gure winteravond in de winter van 1920.

In veel huizen aan de Sittarderweg in Heerlen is het al donker. Wanneer het zo koud is en je hebt weinig te stoken, dan kun je ook maar beter vroeg naar bed gaan. Maar in de smederij van Leo Loven brandt nog wat licht. Leo is nog druk in de weer en buiten hoor je duidelijk hoe de smidshamer telkens op het aambeeld neerkomt. Leo is kennelijk nog niet van plan naar bed te gaan, want hij gooit nog wat kolen op het vuur en met behulp van de blaasbalg stookt hij het vuur nog wat op…….

Zo moet het in de twintiger jaren ongeveer gegaan zijn. In 1920 was Leo Loven sr. aan de Sittarderweg in Heerlen zijn eigen smederij begonnen. Hij was toen 28 jaar. Daarvoor had hij al in een smidse in Heerlen gewerkt en nog eens negen jaar in de smederij van zijn vader. Hij was verder nog werkzaam geweest in een machinefabriek en gedurende een korte tijd had hij ook nog aan het bakkersvak geroken. Maar uiteindelijk kwam hij, zoals een zoon van een smid betaamt, toch in het smidsvak terecht.

In zijn kleine smederij was Leo dag en nacht in touw. Hij repareerde kettingen, maakte ijzeren banden om klompen of om een regenton. En…… hij besloeg ook paarden. Heel veel paarden. Hij zal zich toen nog niet gerealiseerd hebben dat hij later met veel meer dan één paardenkracht te maken zou krijgen.

Wel repareerde hij karrenwielen en kreeg hij regelmatig klanten met paard en wagen aan de deur. Wat later, hij had zijn smederij inmiddels al enigszins uitgebreid, begon hij met het maken van autoveren.

Paarden speelden echter nog lange tijd een belangrijke rol. Het was geen uitzondering wanneer hij om half zes ‘s avonds nog vier paarden moest beslaan. Wat hij toen nog niet kon vermoeden is dat er tussen hem en Hub van Doorne, de oprichter van DAF, een aantal opmerkelijke overeenkomsten waren. Ook Hub van Doorne was een zoon van een smid en begon in hetzelfde jaar als Leo Loven zijn eigen smederij. Samen met zijn broer Wim begon Hub van Doorne in Deurne zijn ‘Smederij en Reparatie-inrichting’. Dat het bedrijf van Loven iets meer dan 30 jaar later een van de eerste officiële DAF dealers zou worden konden beiden toen nog niet vermoeden.

Zowel Leo Loven als Hub van Doorne waren bezig met hun werk als smid en hadden geen idee van wat de toekomst hen zou brengen. Ze hadden wel allebei een voorliefde voor auto´s. Die waren er in die tijd nog niet veel, maar Leo Loven had het geluk en het voorrecht dat hij over een auto beschikte. Zijn kenteken: P 1925. Hoewel hij toen al duidelijk iets met auto´s had, kon hij zich niet voorstellen dat ruim 50 jaar later de zoon van Hub van Doorne, Piet, een nieuwe garage van Loven zou openen. De feestelijkheden van die dag zouden samenvallen met het dan al 25-jarig DAF dealerschap.

In 1920 begon Leo Loven senior zijn smederij in Heerlen. Daar besloeg hij paarden en voerde hij reparaties uit.

De eerste kippers

Inmiddels had het bedrijf van Leo Loven een oppervlakte van 260 m2 gekregen. Tot vlak voor de Tweede Wereldoorlog besloeg hij nog regelmatig paarden. Maar in die tijd begon hij ook al handkippers voor vrachtwagens te fabriceren. Aanhangwagentjes voor personenauto’s vonden in die tijd gretig aftrek en daarvan werden er aan de Sittarderweg heel wat in elkaar gezet.
Tot aan de oorlog werden de hydraulische kippers allemaal nog geïmporteerd. De meesten waren van het merk EFA. Maar na de oorlog nam Joseph Loven, de zoon van Leo, samen met zijn broer Wim zelf deze productie ter hand. De kippers werden onder de naam Helo geproduceerd. Langzaam maar zeker ontstond er een echt carrosseriebedrijf.

Er werden complete laadbakken, al dan niet met zeil, gefabriceerd en deze werden voor ieder mogelijk chassis geheel op maat vervaardigd.

Om deze activiteiten voldoende onderdak te kunnen bieden werd de werkplaats aan de Sittarderweg verder uitgebreid. Na de periode waarin EFA kippers werden verkocht volgde een periode waarin men zelf de hydraulische cilinders ging produceren. Mede door de overstap van hogedruk- naar lage-drukcilinders kon men deze voortaan zelf produceren.

Verder hield men zich bezig met de verkoop en revisie van bijvoorbeeld brandstofpompen: de latere Bosch-dienst. Behalve het produceren van laadbakken, bestond een belangrijk deel van de activiteiten nog steeds uit het smeden van veerbladen.

Het handwerk van de smid, waarmee Leo Loven zijn bedrijf begon, was nog steeds van groot belang. Het enige verschil was dat de smidshamer door moderner gereedschap was vervangen.

Met het verstrijken van de jaren werd de verkoop en reparatie van auto’s belangrijker, maar het vakmanschap bleef. Wie nu, meer dan 80 jaar na de start van het bedrijf, bij een van de

vestigingen zijn auto in onderhoud heeft zal dit voluit kunnen beamen.

Tot 1952 werden de kippers geïmporteerd. In dit jaar werd begonnen met het bouwen van eigen kippers.

De eerste DAF´s

Intussen was Hub van Doorne gestart met de productie van vrachtauto’s. Na jaren van voorbereiding opende hij op 14 april 1950 de ´Van Doorne´s Automobielfabriek NV´ en reed de eerste DAF truck de fabriek uit. Na deze truck van het type A50 zouden nog vele trucks het Brabantse bedrijf verlaten. Voorlopig zouden dat er twee per dag zijn. In de beginperiode waren het vooral trucks van het type DT5 en DT10. Hoewel een vergelijking met de huidige weggiganten niet opgaat, is het aantal pk´s van deze trekkers toch al heel wat meer dan dat van de ´trekkers´ waar Hub van Doorne in zijn tijd als smid mee werkte.

De fabriek van DAF ontwikkelde zich voorspoedig. De vraag naar trucks nam in de na-oorlogse periode sterk toe en ook het Nederlandse leger voorzag de fabriek van omvangrijke orders. Zo kon op 3 mei 1955 al het 10.000ste chassis de fabriek verlaten.

Een van de dealers van het eerste uur was de firma Loven. Joseph Loven zag al vroeg de mogelijkheden van dit Nederlandse merk en overwoog de mogelijkheid van een dealerschap. In 1951, dus vrijwel meteen na de opening van de fabriek, werd hem dat dealerschap verleend. Joseph Loven weet nog aan wie hij de eerste DAF verkocht: zilverzand-exploitant Beaujean. De nieuwe activiteit, de verkoop van trucks, sloot perfect aan bij de bestaande activiteiten. In 1928 waren Hub en zijn broer Wim van Doorne in de brouwerij De Valk hun nieuwe werkplaats begonnen. Het was eigenlijk een grote smidse, waar voornamelijk constructiewerk werd vervaardigd. In1932 werd de naam ´C.V. Hub van Doorne, machine en reparatie-inrichting´, veranderd in DAF, dat stond voor ´Van Doorne´s Aanhangwagen Fabriek´. In het bedrijfje werden toen vooral aanhangwagens en opleggers gebouwd. Vooral de vederlichte opleggers met automatische koppeling bleken een succes.

Op de plaats waar de gebroeders Van Doorne met hun bedrijf startten, is nu het DAF museum gevestigd. De gehele geschiedenis is hier op indrukwekkende wijze bij elkaar gebracht. U vindt er niet alleen de eerste opleggers en de eerste trucks, maar ook hele bijzondere exemplaren, speciale legervoertuigen en deelnemers van Parijs – Dakar.

De fabriek van DAF ontwikkelde zich voorspoedig. De vraag naar trucks nam in de na-oorlogse periode sterk toe en ook het Nederlandse leger voorzag de fabriek van omvangrijke orders. Zo kon op 3 mei 1955 al het 10.000ste chassis de fabriek verlaten.

In 1950 opende DAF zijn truckfabriek. Loven was een van de eerste officiële dealers van DAF trucks.

Bedrijf aan de Schelsberg

De verkoop van vrachtauto´s is in het begin natuurlijk nog gering. Broer Wim runt in die tijd de technische kant van de vrachtauto-afdeling. In de beginjaren wordt er nog maar een handvol auto´s verkocht, maar de omslag komt snel. Meer verkoop, betekende natuurlijk ook meer reparaties, meer onderhoud en meer carrosseriebouw. En dat betekende dat de ruimte aan de Sittarderweg stilaan te klein werd.

Het werd dus tijd voor de beide broers om uit te kijken naar een nieuwe locatie voor hun activiteiten. Deze vonden ze aan de Schelsberg in Heerlen. Daar werd op een groot terrein een compleet nieuw gebouw neergezet, opgetrokken uit grote stalen spanten. Een groot deel van de bouw werd door de broers Loven zelf verzorgd. In een film uit die periode is te zien hoe de heren Loven in het weekend vol trots de vorderingen aan hun familie tonen. Wanneer het complex in 1953 wordt geopend heeft het bedrijf de beschikking over een modern nieuw onderkomen op een terrein van maar liefst 1.400 m2. Voor het gebouw was ook een tankstation gesitueerd. De lichtreclame van Caltex, het ´huismerk´ van de firma Loven, zou later ook op nog enkele andere plaatsen in Heerlen verrijzen. In de zeventiger jaren had het bedrijf de beschikking over drie Caltex-tankstations, welke stuk voor stuk op drukke locaties gesitueerd waren. In de tachtiger jaren heeft men deze tankstations afgestoten c.q. verhuurd, omdat men terug wilde naar de kernactiviteiten: verkoop, reparatie en onderhoud van auto´s en vrachtauto´s.

In de tussenliggende jaren was het bedrijf flink gegroeid en was het personeelsbestand opgelopen tot 25 mensen. In de nieuwe huisvesting van de DAF truck garage kon er volop verder worden gewerkt aan de specialisatie op het gebied van trucks en opleggers. In 1963 werd er een nieuwe constructiewerkplaats gebouwd. Dankzij deze goed geoutilleerde werkplaats was men in staat om aan vrijwel alle vragen van de klanten te voldoen. De meest uiteenlopende reparaties konden hier, naast de productie en het onderhoud van de opleggers, worden uitgevoerd. Ook het opbouwen van kranen behoorde in die tijd al tot de werkzaamheden.

Voor de reparaties onderweg stonden service-auto´s gereed en voor de minder fortuinlijke gevallen stond er een takelwagen stand-by om deze pechgevallen naar de werkplaats te halen. Service en klantgericht werken kregen in die tijd al steeds meer gestalte en waren vanaf dat moment niet meer weg te denken uit de organisatie.

De werkplaats aan de Sittarderweg werd te klein. Er werd een nieuwe truckgarage aan de Schelsberg gebouwd.

DAF personenauto's

Na het succes van de DAF trucks werd het volgens Hub van Doorne tijd voor de vervulling van nog een droom: de introductie van de DAF personenauto. In 1958 werd ook die droom werkelijkheid. Op 28 januari van dat jaar werd de pers uitgenodigd om kennis te maken met dit unieke concept. Tijdens de AutoRAI, die een maand later werd gehouden, stond DAF volop in de belangstelling. Gedurende de beurs werden er maar liefst 6.000 exemplaren verkocht! Gezien het succes dat de firma Loven in die tijd had met de DAF trucks, kon het niet uitblijven: er verschenen ook DAF personenauto´s aan de Sittarderweg.

Daar stonden ze vanaf 1959 in de showroom te glanzen en te blinken. Joseph Loven weet nog aan wie hij de eerste DAF verkocht: zilverzand-exploitant Beaujean.
Daarmee was weer een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf bereikt.
Naast de verkoop van trucks, ging Loven zich nu ook met de verkoop van personenauto´s bezighouden.
DAF ontwikkelde een echte Nederlandse personenauto. Loven aan de Sittarderweg werd dealer.

Het bedrijf aan de rotonde

In 1963 werd door de heren Loven senior en junior de eerste steen gelegd voor het bedrijf aan de rotonde. Ruim een jaar later werd op dit terrein, waar voorheen een steenfabriek gesitueerd was, een nieuwe garage geopend.

De garage aan de Sittarderweg, die in 1930 was betrokken, was in de voorgaande jaren duidelijk te klein geworden. Het pand aan de Sittarderweg was oorspronkelijk bedoeld als productielocatie voor kippers en laadbakken.

Later was daar de verkoop en het onderhoud van trucks en vanaf 1959 was dit het verkooppunt voor de DAF personenauto´s geweest.

Na het vertrek van deze afdeling naar het nieuwe pand aan de rotonde, werd er de Boscdienst in onder gebracht. Deze dienst, het latere Dieselcentrum Heerlen, heeft hier tot 1990 gefunctioneerd.

De truck-afdeling en de personenauto-afdeling waren nu duidelijk van elkaar gescheiden en beide onderdelen beschikten over een uitstekende accommodatie. Het pand aan de rotonde, de Palemigerboord, had een moderne architectonische uitstraling en doordat het op een druk punt lag (men spreekt van meer dan 30.000 passerende auto´s per etmaal) was het al snel in de regio bekend. De vestiging werd dan ook een belangrijk verkooppunt voor de DAF personenauto. Een grote showroom, een goed uitgeruste werkplaats en kantoorruimtes vormden de belangrijkste ingrediënten van het modern aandoende pand.

Vele Dafjes en Daffodilletjes reden in de jaren zestig en zeventig de poort van deze garage uit. Eerst de modellen 600 en 750 en later de 32, 33, 44, 46, 55 en de 66. Ze waren er in allerlei varianten: Luxe en Super Luxe, Estate, Coupé, Marathon, besteluitvoering en de opmerkelijke jeepversie: de 66YA.

Later werden dat, na de overname in 1975 van DAF door Volvo, vanzelfsprekend Volvo´s. In de showroom verschenen toen de Volvo 66 en de Volvo 345. Maar niet alleen het merk veranderde. Ook het gebouw werd in die tijd grondig vernieuwd. In 1978 vond er een grote verbouwing plaats en de laatste, welke in 1994 werd uitgevoerd, mag zeker ingrijpend worden genoemd.. Bij die laatste verbouwing werd een nieuwe werkplaats van maar liefst 600 vierkante meter gebouwd en werd de oude werkplaats aan de showroom toegevoegd. Met deze grote investering (kosten: 2,5 miljoen gulden) voldoet het pand weer helemaal aan de eisen van deze tijd.

Zoals gezegd zijn de DAF’s, en inmiddels ook de Volvo’s, uit de showroom van Loven verdwenen. Maar toch is dit opvallende Nederlandse product bij veel enthousiastelingen nog altijd erg gewild. De Nederlandse DAF Club telt zo’n 2.400 leden en ook in vele andere Europese landen zijn dergelijke clubs nog volop actief. Wie weet, de Kever en de Mini kwamen terug en ook bij verschillende andere merken is een duidelijke retro-trend zichtbaar…..

De activiteiten van Loven breidden zich steeds verder uit. In 1964 werd het bedrijf aan de rotonde geopend.

Van DAF naar Mazda

In de vestiging aan de rotonde werd aanvankelijk het merk DAF gevoerd. Toen dit merk uit de personenautomarkt verdween, moest naar een ander aantrekkelijk merk worden uitgekeken. De keuze viel uiteindelijk op Mazda. Dit merk was in die periode sterk in opkomst op de Nederlandse markt en vormde daarmee een goed alternatief voor DAF.

De overstap naar Mazda werd voorafgegaan door een grote verbouwing van zowel de garage alsook de showroom.

Enkele jaren daarvoor waren er in Kerkrade en Brunssum nieuwe DAF-bedrijven geopend. Ook hier moest na het verdwijnen van DAF naar een goede vervanger gezocht worden.

In Brunssum werd in eerste instantie voor het Franse Renault gekozen. Aan deze merkwisseling ging een ingrijpende verbouwing vooraf en de opening werd gevierd met een grote Renault-show. In 1981 moest Loven echter afscheid nemen van dit merk en werd de verkoop in Brunssum beëindigd.

De vestiging in Kerkrade volgde het voorbeeld van die aan de rotonde en koos voor Mazda. Aan de Onze Lieve Vrouwestraat worden sindsdien Mazda’s verkocht.

Na de DAF-periode deed een nieuw merk personenauto zijn intrede: Mazda.

De wijngaardsweg

Toen Leo Loven in 1920 zijn bedrijf als smid begon, kon hij niet vermoeden dat zijn zoon 55 jaar later een groot nieuw pand voor het DAF dealerschap zou openen. Hij kon zeker ook niet vermoeden dat daarbij de zoon van een andere bekende smid de opening zou verrichten. Het was inderdaad Piet van Doorne, de zoon van Hub van Doorne, die deze handeling verrichtte.

De opening van de nieuwbouw was op zich al een mijlpaal, maar viel ook nog eens samen met een andere bijzondere gelegenheid. In het jaar van de opening, 1976, was Loven namelijk ook precies 25 jaar DAF dealer. Voor de toenmalige president directeur van DAF voldoende aanleiding om naar het zuiden van Limburg af te reizen en bij de opening aanwezig te zijn.

In zijn toespraak gaf hij onder andere uitdrukking aan de vruchtbare samenwerking tussen de beide bedrijven en hij ging in op de stormachtige ontwikkelingen die het wegvervoer in de afgelopen 25 jaar had doorgemaakt. Niet alleen het aantal vrachtauto’s was enorm toegenomen, maar ook de afstanden die men aflegde groeiden sterk.Directeur Joseph Loven ging in op de spectaculaire ontwikkeling die het bedrijf op dat moment doormaakte. Er stond een nieuw bedrijf voor de truckservice, men had de beschikking over garages in Heerlen, Kerkrade en Brunssum en in Heerlen was men ook nog een groothandel in truckonderdelen gestart. Bovendien behoorden nog drie tankstations tot het bedrijf. Bij die laatste viel ook nog iets te vieren, want het was precies 50 jaar geleden dat men met Caltex (het latere Chevron) in zee ging.

De nieuwbouw aan de Wijngaardsweg lag op een goed gekozen locatie. Direct aan de internationale toegangswegen en daarmee gunstig ten opzichte van met name de buurlanden België en Duitsland.

In het bedrijf, dat al in 1970 was aangekocht, zat oorspronkelijk een machinefabriek. Na de verbouwing bood het plaats aan verschillende werkruimtes, ingericht met smeerputten, een remmendienst, een spuitcabine en een zogeheten ´biline´, een apparaat voor het nauwkeurig uitrichten van chassis. Verder zijn er een complete plaatwerkerij en een machinebankwerkerij ingericht.

De vakmensen van Loven hebben daar de beschikking over onder andere draai-, vlak- en schaafbanken.
In deze afdeling worden de fijne onderdelen vervaardigd, terwijl in de constructiewerkplaats de laadbakken worden geproduceerd en gemonteerd. In de spuiterij krijgen truck en oplegger precies die kleuren die de klant voor ogen heeft.

Vanaf 1993 waren het niet alleen DAF trucks, die hier werden verkocht. In dat jaar werd Loven ook officieel dealer van Ginaf en later kwamen daar ook Kögel en Stas opleggers en aanhangwagens bij, evenals de autolaadkranen van Palfinger.

Bij de opening werd een in brons uitgevoerd beeld van de heer Leo Loven onthuld. Later zou dit beeld nog gezelschap krijgen van twee andere belangrijke figuren uit de historie van het bedrijf…….

Op 7 december 1976 was het drs. P. van Doorne die de opening van de nieuwbouw van Loven verrichtte.

Locar

Locar is de constructiewerkplaats, waar alle mogelijke aanpassingen worden verricht. De wielbasis van een truck, oplegger of aanhanger kan worden verlengd en er kunnen laadbakken worden opgebouwd of omgebouwd.

Dit is ook de afdeling waar autolaadkranen worden opgebouwd en waar in moderne spuitcabines onderdelen of complete truckcabines gespoten kunnen worden.

De laadkranen van Palfinger zijn er in een grote verscheidenheid. Ze beschikken over een grote hydraulische reikwijdte en een laag eigen gewicht. Deze combinatie staat garant voor een groot hefvermogen.

Ook uit de ‘keuken’ van Palfinger komen de Palift afzetsystemen voor het op- en afladen van containers en containerbakken. Locar levert precies die kraan, die voor uw specifieke werkzaamheden het meest geschikt is. De opbouw wordt door een team van vakmensen uitgevoerd, waarbij met individuele wensen rekening wordt gehouden.

Locar is de constructiewerkplaats van Loven Trucks. Hier worden onder andere alle aanpassingen verricht.

Loven Truck Helmond

Loven Truck Helmond werd in 1984 geopend. De activiteiten van deze vestiging zijn in principe gelijk aan die van de hoofdvestiging in Hoensbroek.

Met deze vestiging werd het werkgebied van Loven dus aanzienlijk uitgebreid. Vanaf het begin was Leo Loven junior, samen met Jan Beekman, actief in de Helmondse vestiging. Later, in 1991 nam hij de verkoop in Hoensbroek op zich en uiteindelijk werd hij daar algemeen directeur van de Loven Beheer Groep.

In Helmond worden trucks van de merken DAF en Ginaf verkocht en er is een grote werkplaats voor alle voorkomende reparatie- en onderhoudswerkzaamheden aanwezig. In het uitgebreide magazijn liggen originele onderdelen voor zowel DAF als Ginaf en voor alle andere producten uit het assortiment.

Daarbij kunt u denken aan de laadkranen van Palfinger of de opleggers en aanhangers van Kögel en Stas. Vrijwel alle onderdelen van DAF zijn uit voorraad leverbaar en kunnen in elk geval binnen 24 uur geleverd worden.

DAF Truck Helmond biedt als dealer voor Oost Brabant de hele productenrange van DAF. In de loop der jaren zijn de modellen van DAF sterk aan verandering onderhevig geweest en zijn er ingrijpende productvernieuwingen doorgevoerd. Zo zijn er de afgelopen vier tot vijf jaar verschillende nieuwe modellen uit de fabriek gerold. Enkele jaren geleden was dat de 95XF, het model dat inmiddels het paradepaardje voor de lange afstand genoemd mag worden. En wat dacht u van de dit jaar geïntroduceerde LF, een moderne truck voor het intensieve distributiewerk? Of de CF, de allrounder voor het middensegment?

Service is bij DAF Truck Helmond van cruciaal belang. Daartoe heeft men onder andere de beschikking over een mobiele werkplaats. Om precies te zijn: een compleet uitgeruste Isuzu, het merk waarvoor Loven ook dealer is voor de regio’s Heerlen en Helmond. Deze

service-auto wordt ingezet om bij pechgevallen adequaat hulp te kunnen bieden. Wanneer de problemen onverhoopt niet ter plaatse kunnen worden verholpen, dan staat er een zware takelwagen gereed om de truck of combinatie naar de werkplaats te slepen, waar het manco met alle aanwezige technische ondersteuning wordt verholpen.

Loven Truck Helmond is sinds 1984 de DAF truckdealer voor de regio Helmond en omgeving.

GINAF

Ginaf is sterk gelieerd met DAF en gebruikt verschillende componenten van de Eindhovense fabrikant. Voor de wagenbeheerder biedt dat een voordeel op het gebied van service en onderhoud. Aan de andere kant voert Ginaf ook modificaties uit aan chassis van DAF. Ginaf is er dus kind aan huis. Voor Loven was het dan ook een logische stap om, voor zowel de vestiging in Heerlen als in Helmond, naast het dealerschap van DAF het dealerschap van Ginaf te verwerven.

Ginaf ging in 1948 van start met het renoveren van militaire voertuigen die voor bouwtransport geschikt werden gemaakt. De oprichters van het bedrijf, de gebroeders Van Ginkel, kwamen in 1974 met een eigen cabine op de markt.

Qua ontwikkeling is Ginaf de concurrentie steeds een lengte voor geweest. Zo was het bedrijf enkele jaren de enige aanbieder met 19 ton laadvermogen voor het bouwtransport. Toen andere fabrikanten volgden, kwam Ginaf met de vijfasser. Inmiddels zijn er Ginaf vijfassers met een laadvermogen van 32 ton en voorzien van hydraulische vering en eveneens hydraulische besturing.

Ginaf heeft in de loop der jaren een speciale plaats in de markt verworven door zich geheel te richten op de ontwikkeling en productie van zware bouwvoertuigen en speciale trucks. Daarbij kunt u behalve aan de genoemde vijfassers, denken aan verschillende voertuigen ten behoeve van de reinigingsdienst. Bij de ontwikkeling van deze producten besteedt Ginaf veel aandacht aan het bedieningsgemak en de ergonomie, hetgeen bijvoorbeeld resulteert in trucks met een lage instap, een ergonomische cabine en pneumatische bediende deuren.

Behalve dealer van DAF trucks is Loven sinds 1993 ook dealer van Ginaf.

Kögel/Stas/Loven

In de werkplaatsen van Loven in Heerlen en Helmond wordt als het ware de finishing touch van uw truck, trailer of combinatie verzorgd. Het is de locatie waar uw rijdend materieel in uw huiskleuren wordt gespoten en de plaats waar alle mogelijke aanpassingen kunnen worden uitgevoerd.

Alle werkzaamheden en reparaties rondom de laadbak en de op- en ombouw van carrosserieën worden hier verzorgd. Loven beschikt daartoe over een goed geoutilleerde plaatwerkerij en een moderne spuitinrichting.

Daarnaast wordt ook een aantal pasklare producten geleverd. Een goed voorbeeld daarvan zijn de trailers van Kögel. Dit merk brengt een grote reeks trailers en kippers op de markt, variërend van de EuroTrailer en de EuroKipper tot de EuroBox en de EuroCooler. Stuk voor stuk producten met een degelijke uitvoering en een gegarandeerde lange levensduur.

Dat geldt zeer zeker ook voor de Cargo MAXX van Kögel. Een aluminium trailer met een groot laadvolume en voorzien van de nieuwste technische ontwikkelingen.

Een ander sterk merk in dit segment is Stas. Deze fabrikant levert een breed assortiment opleggers en kippers. De aluminium opleggers met inhouden variërend van 20 tot 70 kubieke meter beschikken dankzij hun lichtgewicht uitvoering over een groot laadvermogen en kunnen eventueel met een walking floor worden geleverd.

Locar zorgt voor de finishing touch van uw truck, oplegger of combinatie.

Lotomij Heerlen

Aan de Sittarderweg ging de Volvo garage in 1972 over op het merk Mazda. Enkele jaren daarna zou dit merk overgaan naar een andere vestiging van Loven: Loven Heerlen. Het bedrijf aan de Sittarderweg, dat inmiddels was omgedoopt in Lotomij

Heerlen, kreeg daarvoor het dealerschap van Daihatsu in de plaats. Dit Japanse merk zette in 1978 ´voet´ op Nederlandse bodem. Het was het zevende Japanse merk in ons land, maar het was beslist geen nieuw merk. Hoewel de fabriek pas sinds 1951 Daihatsu ging heten, bestond de fabriek toen al enige decennia.

De Charade en de latere modellen zoals de Cuore, Rocky, Move en Gran Move waren en zijn nog steeds succesvolle en veelgevraagde modellen. Stuk voor stuk zijn het toonbeelden van Japanse perfectie.

Bij Lotomij staan deskundige verkopers en monteurs voor u klaar voor een goed advies of een vakkundige reparatie.

APK-keuringen en ´Stop en Go-´services voor Daihatsu-cliënten zijn naast verhuur- en autoschadeservice vaste onderdelen van het dienstenpakket.

50 jaar DAF dealer

Loven is DAF truck dealer van het eerste uur. Vrij snel na de introductie van de Brabantse trucks werd Loven al officieel dealer en is dat nu al vijftig jaar. Een jubileum waarbij best even stilgestaan mag worden.

Tijdens de feestelijke viering van dit jubileum op 12 tot en met 14 oktober 2001 werd door de afgevaardigden van DAF Trucks NV dan ook de nodige aandacht aan de vruchtbare samenwerking tussen Loven en DAF Trucks NV besteed.

Het was op die dag al weer 25 jaar geleden dat ing. Piet van Doorne naar Hoensbroek afreisde om het 25-jarig jubileum te vieren en tegelijkertijd het nieuwe bedrijf van Loven aan de Wijngaardsweg te openen.

Toen de eerste DAF truck het bedrijf van Hub van Doorne verliet, kon hij niet vermoeden dat er ooit nog eens 120 trucks per dag geproduceerd zouden worden.

Maar niet alleen de productie is opgevoerd. Op het gebied van research neemt DAF regelmatig het voortouw. Steeds opnieuw worden op basis van research en een ongekende know-how nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd.

Voeg de enorme know-how van DAF bij het vakmanschap van de mensen van Loven Truck en u begrijpt waarom deze twee bedrijven al 50 jaar samenwerken.

Loven werd in 1951 officieel dealer van DAF trucks. Op 12 oktober 2001 werd het 50-jarig dealerschap gevierd.