Dit jaar viert DAF Trucks zijn 75-jarig jubileum. Deze mijlpaal is het resultaat van een rijke geschiedenis vol innovaties, revolutionaire technologieën en slimme ontwerpen. Deze kernwaarden vormen nog steeds de basis voor de nieuwste generatie DAF trucks, die net als hun voorgangers een nieuwe standaard zetten op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort.
Het begin van DAF: Van Machinefabriek naar Aanhangwagenfabriek
DAF’s oorsprong gaat terug naar 1928, toen de onderneming in Eindhoven bekend stond als ‘Van Doorne’s Machinefabriek’. In de jaren dertig begonnen oprichters Hub en Wim met de productie van aanhangwagens. Deze aanhangers waren revolutionair omdat de chassis gelast in plaats van geklonken werden, waardoor ze lichter waren. Dit succes leidde tot een heroriëntatie van het bedrijf, dat verderging onder de naam Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek, afgekort DAF.
De eerste vrachtwagen
Tijdens de wederopbouw van Europa na de oorlog nam de vraag naar transport explosief toe, waarop DAF snel inspeelde. In 1949 onthulde DAF zijn eerste vrachtwagen, de A30, een 3-tons vrachtwagen bedoeld voor de Nederlandse markt. Kort daarna volgden de A50 (5 ton) en de A60 (6 ton) modellen, evenals de 1-tons A10 bestelwagen en zelfs een pick-up versie, de A107. Deze modellen maakten DAF snel een bekend gezicht op de wegen.
Uitbreiding en innovatie
Aanvankelijk produceerde DAF alleen chassis-met-motor-en-grille, maar in 1953 begon het bedrijf ook met de montage van eigen cabines. In 1955 vierde DAF de productie van het 10.000e chassis, ondersteund door een grote order van 3.600 voertuigen van het Nederlandse leger. Dit markeerde ook het begin van DAF’s ontwikkeling en productie van eigen dieselmotoren, waarbij ze als eerste turbocompressors voor extra vermogen en efficiëntie introduceerden.
Internationaal transport en nieuwe doorbraken
In 1957 introduceerde DAF de DO-serie, speciaal ontworpen voor zwaar en internationaal transport, inclusief een innovatief bed voor de chauffeur. In de jaren zestig volgde de revolutionaire DAF 2600, gericht op internationaal transport, met een cabine die uitzonderlijk veel leefruimte en comfort bood. De 2600-serie werd bekend als de ‘moeder van het internationale transport’.
Een trendsetter in de jaren zeventig en tachtig
DAF bleef innoveren met de introductie van de F1600 – F2200 serie in 1970, met kantelcabines voor beter onderhoud en meer comfort. De revolutionaire 2600 werd opgevolgd door de 2800, 3300 en 3600 series, die bekend stonden om hun comfort en efficiëntie. De jaren tachtig brachten de DAF 95 met de innovatieve SpaceCab en Super SpaceCab voor ongeëvenaard chauffeurscomfort.
Vooruitgang in duurzaamheid en elektrische aandrijving
DAF bleef zich richten op duurzaamheid met de introductie van de hybride LF truck in 2010 en de volledig elektrische CF Electric in 2018. De recente regelgeving voor maten en gewichten van vrachtwagens bood DAF de kans om de Nieuwe Generatie DAF trucks te introduceren in 2021, met een focus op milieuvriendelijkheid, veiligheid en chauffeurscomfort.
Toekomstgericht en wereldwijd
DAF blijft werken aan innovatieve transportoplossingen, waaronder zero-emission waterstofmotoren en fuel cell technologieën. Met fabrieken en klanten over de hele wereld blijft DAF groeien. In 2023 werd een nieuwe productielijn voor elektrische trucks geopend in Eindhoven, en in Groot-Brittannië wordt gewerkt aan de productie van de nieuwe generatie elektrische trucks voor stedelijke distributie.
Echte DAFs gebleven
“Hub en Wim van Doorne zouden hun ogen niet geloven, als ze de producten van 2024 zouden zien”, weet Harald Seidel, President-directeur van DAF Trucks. “Tegelijkertijd zouden ze tevreden constateren dat onze trucks échte DAFs zijn: innovatief, kwalitatief hoogstaand en ontwikkeld voor de hoogste efficiency, maximaal chauffeurscomfort en ongeëvenaarde veiligheid. Ze zouden trots zijn. Net zo trots als ik dat ben op het verleden, op het heden en op onze plannen voor de toekomst.”