Een nieuwe DAF CF 510 heeft een belangrijke en eervolle taak bij de Tour de France 2016. Deze sterke en speciaal aangepaste motorwagen wordt ingezet om het uitklapbare finishportaal met tijdwaarnemingsunit te transporteren. Verder trekt de CF 510 de aanhanger met het podium voor de huldiging van de renners. DAF is dus elke etappe dag als een van de eerste bij de finishplaats.
Het finishportaal met tijdwaarneming is ontworpen door Movico BV (een afkorting van mobiele visuele communicatie). Dit bedrijf uit Deurne is gespecialiseerd in het ontwerpen en ontwikkelen van mobiele faciliteiten en hospitality-units voor bedrijfspresentaties en grote events. Sinds 1997 is Movico betrokken bij de Tour de France. Voor de editie van 2016 zet het Brabantse bedrijf een dertigtal voertuigen in, waarvan 25 DAF’s. De jongste aanwinst is de CF 510, die af fabriek is aangepast voor het transport van de container met daarin het finishportaal. Ook deze DAF is net als de voorgaande exemplaren geleverd door Loven Trucks Helmond.
‘We rijden altijd al met DAF. Enerzijds omdat we graag met een Nederlands product werken. Maar ook vanwege het comfort in de cabine voor de chauffeurs en vanwege de betrouwbaarheid, de ondersteuning van de dealer en de goed georganiseerde DAF International Truck Service (ITS)’, aldus Stefan Aspers, Director Commerce & Marketing van Movico. ‘Ook voor deze Tour hebben we van te voren met ITS de route kunnen doornemen, waardoor we weten dat we onderweg verzekerd zijn van snelle support bij problemen.’
Draaiend plateau
De container met daarin het finishportaal meet slechts 4 bij 2,5 meter, maar weegt wel 18 ton. De container is van dik staal gemaakt en fungeert als contragewicht om het portaal met een wegoverspanning van 11 meter overeind te houden. De gele arm met de tekst finish klapt hydraulisch uit. Dit jaar zijn er voor het eerst twee grote LED-schermen aan bevestigd. Door het extra gewicht van deze schermen heeft Movico gekozen voor een extra, derde achteras. De DAF CF 510 heeft tevens een speciaal op maat van de container aangepast laadplateau met een hydraulische draaikrans in het midden. Zo kan de DAF ook op plekken met weinig manoeuvreerruimte onder de hydraulisch te liften unit wegrijden.
Bij de Tour de France 2016 zet Movico dit jaar drie DAF’s in voor transport van mobiele faciliteiten bij iedere startlocatie. Zeven verplaatsen units voor het hospitality-programma Relais Etappe en twintig zorgen dat faciliteiten op tijd zijn op iedere finishlocatie. Movico maakt dit jaar ook gebruik van een nieuw ontworpen podium, waarop alle renners zich voor de start van elke etappe presenteren aan het publiek. ‘Wij zijn kortom helemaal klaar voor het grootste wielerevent ter wereld en we verwachten mede dankzij DAF dat we andermaal kunnen terugkijken op een geslaagde Tour’, besluit Aspers.