Gering Meubeltransport Landgraaf over DAF Connect:
‘Veel duidelijke informatie op één scherm’
Gering Meubeltransport uit Landgraaf laat al zijn 46 DAF CF-trekkers uitrusten met DAF Connect. “De eerste voertuigen rijden er al mee. Het moet zorgen voor meer zekerheid in de bedrijfsvoering,” meent Bas Keybek wagenparkbeheerder bij het familiebedrijf.
Gering wil met DAF Connect niet alleen meer zekerheid. “Uiteindelijk streven we naar een hogere uptime en een nóg betere TCO. Dat is bij ons nog niet zo heel eenvoudig want onze auto’s rijden al heel zuinig en we hebben al weinig stilstand”, meent Bas. “Dat komt omdat onze lading nooit zwaar is en we regelmatig en degelijk onderhoud laten doen door onze DAF-dealer Loven. Ook hebben we een heel strakke wekelijkse bandencontrole. Want wij rijden dan wel niet echt just in time, we zijn wel een belangrijk onderdeel binnen de hele productieketen van onze klanten. Bijna hun complete voorraad zit in onze trailers. Daar mag niets misgaan en daarom steven we naar zero stilstand. En dat is waar DAF Connect ons bij moet gaan helpen.”
DAF Connect is nog volop in ontwikkeling maar zorgt nu al bij Gerings voor heel veel extra inzicht over zijn wagenpark. “Wij krijgen nu veel duidelijker cijfers over het verbruik en gedrag van onze chauffeurs. Daarbij komen binnenkort de health reports van het wagenpark. “Die kunnen wij nu al zien. Maar voor ons is het belangrijker dat de dealer binnenkort real time kan volgen hoe de technische staat van onze voertuigen is. Dan kan die ons beter ontzorgen. Ik denk dat dat ook gevolgen gaat hebben voor ons servicepatroon. Die in nu nog klassiek met kleine beurt, grote beurt. Maar straks is als de DAF-dealer via DAF Connect in staat veel nauwkeuriger voorspellingen te doen rond de technische staat van elke auto. Ik denk dat we dan naar een veel flexibeler onderhoudssysteem gaan waardoor we minder en nog korter hoeven binnen te komen en zo nog meer uptime genereren.”
Wat Keybek ook een voordeel vindt, is dat ITS bij pech nu al veel dieper in het voertuig kan kijken dan de chauffeur het kan uitleggen. “Dan weet men sneller wat er precies aan de hand is en komt er meteen gerichte service. Dat bij elkaar was voor ons al voldoende om met DAF Connect te beginnen. Het geeft ons de zekerheid dat we én nog minder uitval krijgen, én een auto weer sneller onderweg is.”
Het voorkomen van ongewenste downtime is écht een speerpunt binnen Gerings. “Wij willen een heel betrouwbare partner zijn. Dat is ons visitekaartje. Net zo als dat onze auto’s er altijd tiptop bij staan. Dat hoort gewoon bij de meubelindustrie. Daarom hebben wij ook een eigen wasstraat. Want wij rijden niet alleen naar magazijnen maar vooral ook naar winkels en eindgebruikers,” vertelt Bas Keybek. “Dat kan elk meubel zijn alleen geen keukens”
“Onze klanten maken bijna alles built to order op specificatie”, geeft Bas uitleg over de werkwijze. “Vervolgens gaan wij het uitleveren. Dat kan door heel Europa zijn. Wij hebben 161 speciale enkelassige meubeltrailers die achter de zwanenhals tot driehoog beladen kunnen worden. Wij zorgen er voor dat er bij elk van onze klanten steeds voldoende trailers aan het dok staan. Die worden per afleverzone zo voorgeladen dat het eerste losadres netjes achterop staat. Dat gaat in nauwe samenwerking met onze planning. Daarna komen onze chauffeurs, zetten lege trailers aan het dok en rijden de volle uit. Dat kan een weektaak zijn met een 20 adressen maar soms is het ook één volle trailer voor een grote afnemer. Maar onze meeste chauffeurs zijn toch wel de hele week op pad. Daarom rijden wij bewust DAF CF met een hoog dak. Zo combineren we voldoende binnenruimte voor de chauffeur met een lage instap met twee treden met compacte buitenmaten van de trekker. Want wij komen dagelijks tot diep in de grote steden van Europa en daar telt dat.”
In feite fungeert het wagenpark van Gerings als een rollend magazijn. En is het een hele toer 24/7 precies te weten waar al het materieel zich bevindt, wat de status is, waar de trekkende
eenheden zijn, welke chauffeur nog hoeveel mag rijden enzovoort. “Dat klopt” lacht Bas. “En voeg daar nog maar een paar dingen aan toe, zoals het inplannen van het onderhoud en het remote downloaden van de tachograafgegevens. Daarom hadden wij al op al onze trailer tracking en tracing. En nu dus via DAF Connect ook op onze trekkers. Eigenlijk zouden we die trailers ook binnen DAF Connect willen kunnen zien maar zover is het nog niet. Wat er wél gaat gebeuren is dat we via DAF Connect ook de tachograafdata remote kunnen downloaden. Dat verwachten begin volgend jaar.”
Bas Keybek merkt nu wel dat omdat er in eens veel meer zichtbaar is, er dus meer mogelijkheden zijn om op te sturen. “Daar moeten we nog een beetje ingroeien,” geeft hij toe. Dat geldt zeker voor de individuele rijprestaties van de chauffeurs. “Wij vinden dat wij een heel net verbruik hebben. 20 liter op de honderd is bij ons vrij normaal en overal zitten we rond de 23 liter. Maar door het veel meer gedetailleerde overzicht van DAF Connect, merken we dat het toch nog veel beter kan. We zien nu bijvoorbeeld dat we jaarlijks een 2.000 liter brandstof kunnen besparen als er minder stationair gedraaid zou worden. Dat loopt bij sommige chauffeurs op tot 10 procent van de tijd! We zien nu ook dat er chauffeurs zijn die helemaal nooit de cruisecontrole gebruiken. En dat er nog een wereld te winnen is met langer uitrollen. Wat we ook zien, is dat de nieuwe Traxon geautomatiseerde versnellingsbakken een stuk zuiniger zijn dat de voorganger. Maar we zien ook dat we ook één chauffeur hebben die het met een handbak toch weer een tiende beter doet. Het is duidelijk dat we die cijfers moeten gebruiken. Maar we zijn ook een familiebedrijf met een hechte band met onze chauffeurs. Velen rijden hier al meer dan 25 jaar. Daar moeten we nog een middenweg vinden.”
Bert Roozendaal