Voorkom chaos! Nieuwe tachograaf regel bij het passeren landsgrens.
De verplichting is onderdeel van het Mobility Package, een pakket van Europese wet- en regelgeving voor het goederen- en personenvervoer. Vanaf 2 februari wordt de tachograaf ook gebruikt om te controleren wanneer een chauffeur in het buitenland rijdt. Die informatie is nodig voor de nieuwe cabotage- en detacheringsregeling.
Chauffeurs zijn vanaf volgende maand verplicht om bij de grens of de eerst mogelijke stopplaats na de grens de landcode in te voeren. Die invoer kost, samen met het op- en afrijden, ongeveer vijf minuten tijd.
Chaos aan de grens door nieuwe tachograaf wetgeving
TLN waarschuwt voor mogelijk chaotische en verkeersonveilige situaties aan de grenzen. Op basis van overheidsstatistieken wordt geschat dat er dagelijks bijna 96.000 vrachtwagens de Nederlandse grens passeren.
Op de A67 bij Venlo, rijden zo’n 14.000 vrachtwagens per dag. Als straks vrachtwagenchauffeurs massaal gaan stoppen bij de grens of bij dezelfde rustplaats of benzinestation net na de grens, zijn de weinige parkeerplekken in de omgeving binnen de kortste keren opgevuld.
Verkeersveiligheid komt in het gedrang
Deze chaos aan de grens zal grote gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid. TLN verwacht dat chauffeurs langer stil zullen staan en deze tijd bijvoorbeeld gebruiken voor hun verplichte pauze. Mocht dit het geval zijn dan zullen de weinige rustplaatsen nog sneller vol raken.
Als alle bestuurders zich aan de nieuwe regels houden zal dit ten gevolge hebben dat er geen parkeerplekken meer zijn op de rustplaatsen. Als dit het geval is mogen chauffeurs ook stoppen op een vluchtstrook, of een in- of uitvoegstrook.
Risico op sancties voor chauffeur en ondernemer
Chauffeurs die zich niet aan de nieuwe regels houden, kunnen in Nederland of in een andere EU-lidstaat een boete krijgen. Daarnaast zet de ondernemer zijn vergunning op het spel. Deze boetes worden namelijk geregistreerd in het ERRU-register, een strafpuntenregister voor het goederenvervoer over de weg. Niemand weet echt hoe streng de handhavers zullen optreden tegen bestuurders die om veiligheidsredenen een volle parkeerplaats voorbijrijden en op een later tijdstip de landcode invoeren.
Wat is het gevolg bij het niet invoeren van de landcode bij het passeren van de landsgrens?
De boete voor het niet invoeren van de landcode bij het passeren van de landsgrens verschillen per EU-lidstaat. Volgens de huidige Nederlandse wet bedraagt het boetebedrag voor het ontbreken van de landcode bij aanvang en/of einde van de dagelijkse werkperiode. De boete bedraagt dan € 100,-.
Naar verwachting zal de wet in 2022 worden aangepast. Dan zal ook het ontbreken van een landcode bij het passeren van de grens worden beboet.
Impact op het klimaat en transporteurs
Het oponthoud aan de grenzen, in combinatie met de extra CO2-uitstoot als gevolg van de verplichte stops, heeft een algemeen negatief effect op het klimaat. Bij het terug invoegen gebruikt een truck ongeveer 1 liter diesel om vanuit stilstand een snelheid van 80 km/u te bereiken. Hiermee stoot de truck ook nog eens 3.2 kg CO2 uit. TLN benadrukt dat dit niet bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de transportsector.
Niet alleen voor het klimaat, maar ook voor de transporteurs heeft de verplichte stop negatieve gevolgen. Transporteurs die veel op het buitenland rijden of in de grensstreek actief zijn krijgen te maken met extra kosten. Hierbij moet je denken aan tijdverlies en extra brandstofkosten. Stilstand kost transporteurs geld.
Tachograaf instellingen wijzigen
Een goede voorbereiding in het halve werk. Je doet er goed aan als transporteur je chauffeurs te wijzen op deze wetswijziging. Daarnaast kan het helpen om je chauffeurs nogmaals te instrueren. Hieronder volgt een kort stappenplan.
Hoe verander je de landcode van de tachograaf in 4 stappen
- Zoek na het passeren van de landsgrens een veilige stand- of rustplaats;
- Wijzig manueel de landcode op de tachograaf naar de code van het land dat je zojuist bent binnengereden;
- Selecteer “Begin land” bij VDO tachografen;
- Selecteer “Beginplaats” bij Stoneridge tachografen;
- Bevestig de nieuwe landcode op de tachograaf;
- Je mag je rit nu hervatten.
Lijst met landcodes voor de tachograaf
Weet je niet zeker welke landcode je moet gebruiken? Geen probleem, om je geheugen op te frissen hebben we hier een handige lijst met alle landcodes.
Landcodes met een A
A | Oostenrijk |
AL | Albanië |
AND | Andorra |
AR | Armenië |
AZ | Azerbeidzjan |
Landcodes met een B
B | België |
BG | Bulgarije |
BIH | Bosnië en Herzegovina |
BY | Wit-Rusland |
Landcodes met een C
CH | Zwitserland |
CY | Cyprus |
CZ | Tjechische Rebubliek |
Landcodes met een D
D | Duitsland |
DK | Denemarken |
Landcodes met een E
E | Spanje |
EC | Europese Gemeenschap |
EST | Estland |
EUR | Rest van Europa |
Landcodes met een F
F | Frankrijk |
FIN | Finland |
FL | Liechtenstein |
FR/FO | Faeröer |
Landcodes van Spaanse regio’s
AN | Andalusien |
AR | Aragón |
AST | Asturië |
C | Cantabrië |
CAT | Catalonië |
CL | Castilië en León |
CM | Castilië-La Mancha |
CV | Valencia |
EXT | Extremadura |
G | Galicië |
IB | Balearen |
IC | Canarische Eilanden |
LR | La Rioja |
M | Madrid |
MU | Murcia |
NA | Navarra |
PV | Baskenland |
Landcodes met een G
GE | Georgië |
GR | Griekenland |
Landcodes met een H
H | Hongarije |
HR | Kroatië |
Landcodes met een I
I | Italië |
IRL | Ierland |
IS | Ijsland |
Landcodes met een K
KZ | Kazachstan |
Landcodes met een L
L | Luxemburg |
LT | Litouwen |
LV | Letland |
Landcodes met een M
M | Malta |
MC | Monaco |
MD | Republiek Moldavië |
MK | Macedonië |
MNE | Montenegro |
Landcodes met een N
N | Noorwegen |
NL | Nederland |
Landcodes met een P
P | Portugal |
PL | Polen |
Landcodes met een R
RO | Roemenië |
RSM | San Marino |
RUS | Russische Federatie |
Landcodes met een S
S | Zweden |
SK | Slowakije |
SLO | Slovenië |
SRB | Servië |
Landcodes met een T
TJ | Tadzjikistan |
TM | Turkmenistan |
TR | Turkije |
Landcodes met een U
UA | Oekraïne |
UK | Verenigd Koninkrijk |
UZ | Oezbekistan |
Landcodes met een V
V | Vaticaanstad |
Landcodes met een W
WLD | Rest van de wereld |
Invoering van de Smart Tacho 2
Met de komst van de Smart Tacho 2 horen alle problemen tot de verleden tijd. De nieuwe tachograaf geregistreerd automatisch via GPS het land wanneer de chauffeur een landsgrens passeert.
Vanaf 21 augustus 2023 wordt de Smart Tacho 2 verplicht op nieuw geregistreerde voertuigen. Er is een retrofit-verplichting voor bestaande internationaal rijdende voertuigen, deze moeten vanaf 21 augustus 2025 zijn uitgerust met een slimme tachograaf versie 2.
Updaten van de VDO slimme tachograaf 4.0 naar 4.0E
Om het leven van de chauffeur tot aan de upgrade naar de Smart Tacho 2 te vergemakkelijken bestaat er een mogelijkheid om de VDO slimme tachograaf DTCO 4.0 (Smart Tacho 1) te updaten naar de 4.0E versie. Na de update van de tachograaf is deze in staat automatisch het ingereden land te identificeren. Je moet deze wel nog altijd bevestigen. Bij grensoverschrijdend verkeer van minimaal tweemaal per week levert dit een tijdsbesparing op van 58 minuten per jaar.
Onze parts- en service adviseurs staan voor je klaar als je vragen hebt over het updaten van de VDO slimme tachograaf DTCO 4.0 naar de 4.0E versie.
Meer weten over de mogelijkheden?
Zijn niet al je vragen beantwoord of wil je de VDO slimme tachograaf DTCO 4.0 updaten naar de 4.0E versie? Onze parts- en serviceadviseurs kunnen je voorzien van alle details. Het enige dat je moet doen is je contactgegevens achterlaten!
Neem contact met ons op
Op de website van TLN vind je een uitgebreide Q&A over het wijzigen van de landcode bij het passeren van de landsgrens.