Wat is een vrachtwagen trekker?
Een vrachtwagen trekker verschilt met een standaard bekende vrachtwagen, doordat er geen laadmogelijkheden aanwezig zijn. Althans, niet met een laadbank of tank. De vrachtwagen trekker wordt in de volksmond ook vaak met de Engelse benaming truck aangeduid. De vrachtwagen trekker bestaat uit een veelal hoge cabine, met hierachter plek om een grote aanhanger aan te koppelen. Bij een vrachtwagen trekker gaat dit niet op de klassieke wijze met een trekhaak. Op de achterzijde van de vrachtwagen trekker ligt een zogenaamde koppelschotel. Dit is een ronde schotel met sleuf. De sleuf kan geopend en gesloten worden. Wanneer er een aanhanger of oplegger aangekoppeld moet worden, rijdt de chauffeur het achterste gedeelte onder de oplegger. Onder aan de oplegger is een kingpin aanwezig. Dit is een rond pen die in de sleuf van de koppelschotel wordt geschoven. Na het sluiten van de koppelschotel is de oplegger goed gekoppeld aan de vrachtwagen trekker en kan deze ook met de bochten meedraaien.
Waar op letten bij aankoop van vrachtwagen trekker?
Staat er een vrachtwagen trekker te koop en heb je interesse? Uiteraard let je in eerste instantie op de algehele staat van de vrachtwagen trekker. Toch zijn er nog enkele specifieke punten waar je aandacht aan moet besteden en die belangrijk zijn wanneer je de weg op gaat of voor jouw specifieke transportwensen.
Bouwjaar
Net zoals je met de aankoop van een tweedehands auto let op het bouwjaar, moet je dit ook doen met een vrachtwagen trekker. Waar je tegenwoordig rekening mee moet houden, is dat veel Europese gemeentes een lage emissiezone hebben ingesteld. Bij oudere vrachtwagens geldt meestal ook een lagere euronorm en deze voertuigen worden uit een lage emissiezone geweerd. Vooral als je weet dat je in dergelijke steden komt, is het verstandig om te kiezen voor een jongere vrachtwagen trekker met een hogere euronorm.
Het laadvermogen
Uiteraard moet je een vrachtwagen trekker nemen met voldoende laadvermogen. Bespaar niet door voor een een lichtere vrachtwagen te kiezen, want daar ga je spijt van krijgen. Je loopt dan al snel het risico op overbelasting. Dit kan boetes opleveren, maar is ook zeker niet bevorderlijk voor de staat van de vrachtwagen. Op het chassis zul je altijd het bruto- en netto laadvermogen moeten kunnen vinden. Ook het massagewicht moet op het chassis staan en is belangrijk om te weten, want dit geeft het maximum gewicht aan dat de vrachtwagen trekker kan trekken.
De aandrijving
Ook de aandrijving van de wielen is belangrijk, zodat je voldoende gewicht kunt trekken. In de meeste gevallen zul je een 4×2 trekker tegenkomen. Dit houdt in dat de vrachtwagen trekker is voorzien van twee assen en er is 2-wielaandrijving aanwezig. Een 6×4 trekker heeft drie assen en is voorzien van 4-wielaandrijving. Deze trucks herken je doordat er aan de achter zijde vier wielen aanwezig zijn en twee aan de voorzijde. Het voordeel van een aandrijving is ook dat je minder slijtage van de banden zult ondervinden.
Snelheidsbegrenzer
Op autowegen en autosnelwegen is de maximum snelheid van vrachtwagens 80 km/u. Sinds 1988 geldt er een verplichting van de aanwezigheid van een snelheidsbegrenzer die de snelheid moet beperken tot maximaal 90 km/u. In eerste instantie gold de verplichting voor vrachtauto’s boven de 12 ton, sinds 2005 moet de snelheidsbegrenzer ook in lichtere vrachtwagens vanaf 3,5 ton worden geplaatst.
Dodehoekspiegels of camera’s
De dode hoek is een bekend verschijnsel bij vrachtwagen en waar veel gewonden en doden bij vallen als er een dode hoek ongeval plaatsvindt. Staat er een vrachtwagen trekker te koop, dan moet deze voorzien zijn van een gezichtsveldverbeterende voorziening. Voor oudere vrachtwagen trekkers zal dit neerkomen op dode hoekspiegels. Koop je een vrachtwagen trekker van na 2007? Deze moet wettelijk verplicht voorzien zijn van een spiegel of camera die zicht geeft aan de voorzijde van de cabine.
Ga onderhoudshistorie na
Probeer altijd de onderhoudshistorie van de vrachtwagen trekker te achterhalen. Onderhoud is voor vrachtwagens erg belangrijk en helemaal als je een tweedehands koopt. Hoe beter het onderhoud is, des te langer blijft de vrachtwagen op de weg. Bovendien kun je met het nagaan van de onderhoudshistorie bepaalde chronische mankementen ontdekken. Het merk vrachtwagen welke je kiest kan overigens ook van belang zijn voor het toekomstige onderhoud. Van grote en bekende merken zullen onderdelen gemakkelijk te verkrijgen zijn dan bij onbekende merken.Stuur ons een mailtje naar </a href=”mailto:into@loven.nl”>into@loven.nl en we nemen snel contact op.
Meer over vrachtwagen trekkers